Πέντε τρόποι για να αποφύγετε τους Γενετικά Τροποποιημένους Οργανισμούς (ΓΤΟ) στα τρόφιμα!

Κατηγορία Διατροφή
Κυριακή, 18 Μαρτίου 2012 20:41 Διαβάστηκε 1699 φορές
Issue 51


Γράφει ο Γεράσιμος Κατραμάδος / Health editor

Μέχρι και το 2008, οι δημοσκοπήσεις που έγιναν σε παγκόσμιο επίπεδο, έδειξαν ότι το 90% των ανθρώπων εάν είχαν τον τρόπο να γνωρίζουν, θα απέφευγαν τους (ΓΤΟ) στα τρόφιμα τους. Οι μεγάλες πολυεθνικές εταιρείες σε όλο τον κόσμο, έχουν συντάξει ειδικά (εκτεταμένα) μέτρα, προκειμένου να διασφαλίσουν ότι οι καταναλωτές στις περισσότερες χώρες δεν θα έχουν τρόπο να γνωρίζουν, εάν τα τρόφιμα που τρώνε οι ίδιοι και τα παιδιά τους περιέχουν προσμίξεις (ΓΤΟ). Μέχρι και το 2008, η επισήμανση των (ΓΤΟ) στη συσκευασία των τροφίμων στην Αμερική ήταν παράνομη. Αυτό είναι ένα πολύ σημαντικό θέμα καθώς εδώ και χρόνια η δημοκρατική διαδικασία πολλών εθνών, έχει αντικατασταθεί κρυφά, από την εταιριοκρατία των επιχειρήσεων πώλησης σπόρων. Η Αμερική έχει ένα από τα υψηλότερα επίπεδα (ΓΤΟ) στην τροφική αλυσίδα του δυτικού κόσμου, με τα ποσοστά να ξεπερνούν το 85% των προ-συσκευασμένων και επεξεργασμένων τροφών, οι οποίες είναι αποτέλεσμα γενετικής τροποποίησης.

Ως εκ τούτου, είναι φανερό ότι η ελευθερία και η ευημερία μας βρίσκεται κάτω από τα συμφέροντα των πολυεθνικών εταιρειών που επιδιώκουν να αυξήσουν τα κέρδη τους εις βάρος της υγείας μας. Αυτό που μπορούμε να κάνουμε είναι απλά να προσπαθήσουμε να αποφεύγουμε τους (ΓΤΟ) συνολικά και να είμαστε προσεκτικοί στο τρόπο που ξοδεύουμε τα χρήματά μας και ποιές εταιρείες επιλέγουμε να υποστηρίζουμε. Κάποιοι τρόποι για να μειώσουμε τις πιθανότητες κατανάλωσης ΓΤΟ είναι οι εξής:

1. Προτιμάμε προϊόντα από ντόπιους παραγωγούς.

Προς το παρόν, οι ΓΤΟ χρησιμοποιούνται μόνο από μεγάλες πολυεθνικές εταιρείες, οι οποίες αγοράζουν κατευθείαν από μεγάλες φάρμες. Η παραγωγή από ντόπιες και οικογενειακές φάρμες, δεν έχει ακόμη πλήρως επηρεαστεί από τους ΓΤΟ. Με αυτό τον τρόπο υποστηρίζουμε τους τοπικούς αγρότες και την υγεία μας.

2. Προτιμάμε προϊόντα βιολογικής καλλιέργειας.

Μέχρι πριν λίγα χρόνια η διαδικασία πιστοποίησης ήταν ένας τρόπος που μπορούσαμε να εξασφαλίσουμε ότι η τροφή μας δεν περιείχε ΓΤΟ. Ωστόσο με την εφαρμογή του Codex Alimentarius και την ακτινοβόληση των τροφών, τώρα πια η πιστοποίηση έχει μικρή σημασία. Αυτό που πρέπει να προσέχουμε είναι να αποφεύγουμε προϊόντα βιολογικής καλλιέργειας που φέρουν την ένδειξη «σύμφωνα με τον Codex Alimentarius». Επίσης θα πρέπει να διακρίνουμε τα τοπικά προϊόντα βιολογικής καλλιέργειας τα οποία μπορεί να μην έχουν περάσει τη διαδικασία πιστοποίησης, αλλά να είναι εξίσου κατάλληλα. Ρωτήστε των αγρότη που τα καλλιεργεί, τι σπόρο χρησιμοποιεί… Ψάξτε το, μαζέψτε πληροφορίες για την τροφή σας… μην ντρέπεστε! Ότι βρίσκετε, μοιραστείτε το με φίλους.

3. Αποφεύγουμε τις τέσσερεις top καλλιέργειες (ΓΤΟ): Σόγια, Canola (Ελαιοκράμβη), Καλαμπόκι και Βαμβακόσπορος.

Εδώ θα πρέπει να τονίσω ότι η χρήση της Canola στην Ελλάδα δεν έχει αυξημένα ποσοστά. Ωστόσο με το πέρασμα του καιρού οι ξενόφερτες, χαμηλές σε κόστος πρώτες ύλες, δεν θα μας αφήσουν αδιάφορους. Σε γενικές γραμμές αυτό το βήμα είναι δύσκολο στην εφαρμογή καθώς κάθε φορά που τρώμε κάτι τηγανιτό απ’ έξω ή μαγειρεύουμε με τα λάδια των καλλιεργειών που αναφέρουμε στο τίτλο, οι πιθανότητες να καταναλώνουμε ΓΤΟ είναι πολύ μεγάλες. Αυτό που μπορούμε να κάνουμε είναι να χρησιμοποιούμε έξτρα παρθένο ελαιόλαδο, αλλά να έχουμε εξασφαλίσει ότι δεν έχει αναμειχτεί με κάποιο από τα παρακάτω γενετικά τροποποιημένα λάδια (Σογιέλαιο, Ελαιοκράμβη, Καλαμποκέλαιο, Βαμβακέλαιο). Το ίδιο συμβαίνει όταν καταναλώνουμε: πατατάκια, γάλα σόγιας, τσιπς καλαμποκιού, τάκος, κ.λ.π. Θα πρέπει να προτιμάμε τα προϊόντα αυτά μόνο εάν έχουν την ένδειξη «Μη γενετικά τροποποιημένο» ή “Non – GMO” ή “Organic”.

4. Αποφεύγουμε τα συνθετικά πρόσθετα και τις γλυκαντικές ουσίες.

Οι περισσότεροι από εμάς ίσως γνωρίζουμε για τους κινδύνους της χρήσης ασπαρτάμης (γνωστή και ως Ε951) αλλά δεν γνωρίζουμε ότι έχει κατασκευαστεί με τη χρήση γενετικής τροποποίησης. Επίσης πρέπει να δείχνουμε προσοχή στην βιταμίνη C (ασκορβικό οξύ) και πολλές βιταμίνες Β που έχουν δημιουργηθεί μέσω γενετικής τροποποίησης,… Ερευνήστε το !

5. Αναζητάμε την ταμπέλα με την ένδειξη «Μη γενετικά τροποποιημένο».

Αυτό αφορά κυρίως το κρέας που καταναλώνουμε διότι τα περισσότερα ζώα σήμερα τρέφονται με γενετικά τροποποιημένες τροφές. Εάν δεν υπάρχει ταμπέλα με αυτή την ένδειξη στο κρέας που αγοράζουμε, τολμάμε να επικοινωνωνήσουμε με τον παραγωγό και τον ρωτάμε εάν χρησιμοποιεί ΓΤ ζωοτροφές.

Έχουμε το θεμελιώδες δικαίωμα να γνωρίζουμε εάν τα τρόφιμα που καταναλώνουμε έχουν μολυνθεί με ΓΤΟ και εάν χρειαστεί θα πρέπει να έχουμε θράσος προκειμένου να μεριμνήσουμε για τον εαυτό μας και την υγεία μας αφού το ίδιο το κράτος και ο Παγκόσμιος Οργανισμός Εμπορίου έχει αντίθετη άποψη.