Πόσο επικίνδυνα είναι τα αναψυκτικά τύπου κόλα με ζάχαρη αλλά και τα υπόλοιπα ανθρακούχα αναψυκτικά;

Κατηγορία Διατροφή
Κυριακή, 18 Μαρτίου 2012 20:41 Διαβάστηκε 1225 φορές
Issue 57


του Bryan Hubbard

Σύμφωνα με μία νέα έρευνα, τα αναψυκτικά τύπου κόλα με ζάχαρη αλλά και τα υπόλοιπα ανθρακούχα αναψυκτικά είναι τόσο επικίνδυνα όσο και τα παράνομα ναρκωτικά όπως η κοκαΐνη και η ηρωίνη!

Δεν θα βάζατε ποτέ την κατανάλωση ενός κουτιού αναψυκτικού στην ίδια κατηγορία με τη λήψη ηρωίνης ή κοκαΐνης, όμως μία εντυπωσιακή νέα έρευνα υποδεικνύει ότι ήρθε η ώρα να το κάνετε. Τα αναψυκτικά με ζάχαρη προκαλούν περισσότερους θανάτους κάθε χρόνο από την παράνομη διακίνηση ναρκωτικών και επιπλέον ξοδεύονται δισεκατομμύρια λίρες και δολάρια σε λογαριασμούς της υγειονομικής περίθαλψης σε όλο τον κόσμο εξαιτίας του διαβήτη, των καρδιακών παθήσεων και των καρκίνων που προκαλούν.

Σύμφωνα με ερευνητές από το Πανεπιστήμιο του Χάρβαρντ που ήταν οι πρώτοι που εξέτασαν τα ποσοστά θανάτου από αναψυκτικά,1 τα ποτά αυτά σκοτώνουν περίπου 180.000 ενήλικες κάθε χρόνο σε όλο τον κόσμο, αν και ποτέ δεν αναφέρονται ως η κύρια αιτία και οι θανατηφόρες επιπτώσεις τους δεν αναγνωρίζονται, ούτε οι κατασκευαστές αναγκάζονται να βάλουν ετικέτες προειδοποίησης σε κουτάκια και μπουκάλια.

Ο μεγαλύτερός τους κίνδυνος είναι ότι προκαλούν και επιδεινώνουν τον διαβήτη, μια ασθένεια που ευθύνεται για τους 133.000 από τους 183.000 θανάτους που σχετίζονται με τα αναψυκτικά. Ακολουθούν 44.000 θάνατοι από καρδιαγγειακή νόσο και 6.000 από μορφές καρκίνου.

Μόνο στις ΗΠΑ, περίπου 25.000 άνθρωποι πεθαίνουν κάθε χρόνο από τακτική κατανάλωση αναψυκτικών τύπου κόλα σε σύγκριση με 18.000 που δολοφονούνται σε ολόκληρη τη χώρα και 24.000 που πεθαίνουν μετά τη λήψη παράνομων ουσιών. Οι θάνατοι που συνδέονται με τα ποτά αυτά είναι παρόμοιοι σε αριθμούς με τα θύματα από τον καρκίνο του προστάτη, ο οποίος σκοτώνει περίπου 28.000 Αμερικανούς κάθε χρόνο.

Αυτή η ζοφερή εικόνα μπορεί να είναι ακόμη και αισιόδοξη, προειδοποιούν οι ερευνητές του Χάρβαρντ. Η έρευνά τους επικεντρώθηκε σε θανάτους από χρόνιες ασθένειες μεταξύ των ενηλίκων και οι αριθμοί θα μπορούσαν να είναι πολύ χειρότεροι, αν συμπεριληφθούν τα παιδιά και οι έφηβοι, καθώς πίνουν ίσως περισσότερο ποτά τύπου κόλα από ό, τι οποιαδήποτε άλλη ηλικιακή ομάδα.

Για να πάρετε μια ιδέα για το πραγματικό πρόβλημα, ρίξτε μια πιο προσεκτική ματιά στο Μεξικό, το οποίο έχει τα υψηλότερα ποσοστά θανάτων μεταξύ των ενηλίκων από την κατανάλωση αναψυκτικών τύπου κόλα˙ τα ποτά αυτά είναι υπεύθυνα για 318 θανάτους ανά εκατομμύριο θανάτων ενηλίκων. Δεν αποτελεί έκπληξη, ότι οι Μεξικανοί πίνουν επίσης περισσότερα αναψυκτικά από ό, τι οπουδήποτε αλλού. Οι Μεξικανοί ξοδεύουν περίπου 14.3 δισεκατομμύρια δολάρια το χρόνο αγοράζοντας αναψυκτικά τύπου κόλα και άλλα αναψυκτικά, καθώς και ο μέσος Μεξικανός πίνει 43 γαλόνια από αυτά κάθε χρόνο, το οποίο είναι περίπου ισοδύναμο με 688 κουτιά αναψυκτικών των 330mL. Συγκριτικά, ο μέσος Αμερικανός πίνει περίπου 31 γαλόνια αναψυκτικών ετησίως, ή 496 κουτιά.

Αλλά δεν είναι μόνο ότι το Μεξικό έχει παγκοσμίως τα υψηλότερα ποσοστά θανάτων που σχετίζονται με τα αναψυκτικά, έχει επίσης ένα από τα υψηλότερα ποσοστά διαβήτη, τη δεύτερη θέση μετά τις ΗΠΑ. Άλλη μεγάλη πρόκληση για την υγεία στο Μεξικό είναι τα επίπεδα παχυσαρκίας μεταξύ των παιδιών˙ έχει το υψηλότερο ποσοστό παιδικής παχυσαρκίας στον κόσμο, με πάνω από το 28 τοις εκατό των παιδιών ηλικίας μεταξύ πέντε και εννέα να είναι παχύσαρκα, ενώ το ποσοστό αυτό αυξάνεται στο 38 τοις εκατό στις προεφηβικές και εφηβικές ηλικίες. Η σχέση μεταξύ ποτών που περιέχουν ζάχαρη, παχυσαρκίας και διαβήτη δεν είναι καθόλου αμφιλεγόμενη, όμως δείχνει την πραγματική έκταση του προβλήματος, το οποίο οι ερευνητές του Χάρβαρντ δεν ήταν σε θέση να αποκαλύψουν.

Μόνο στις ΗΠΑ, περίπου 25.000 άνθρωποι πεθαίνουν κάθε χρόνο από τακτική κατανάλωση αναψυκτικών τύπου κόλα σε σύγκριση με 18.000 που δολοφονούνται και 24.000 που πεθαίνουν από ναρκωτικά.

Πόσο μπορείτε να πιείτε;

Εάν εμπιστεύεστε την έρευνα του Χάρβαρντ, αυτό είναι λίγο σαν να ρωτάτε πόση κοκαΐνη μπορείτε να πάρετε με ασφάλεια. Οι ερευνητές έχουν μείνει έκπληκτοι από την ταχύτητα με την οποία τα αναψυκτικά τύπου κόλα αλλά και τα άλλα ανθρακούχα αναψυκτικά αλλάζουν το μεταβολισμό μας. Είτε πίνετε δύο κουτάκια την εβδομάδα είτε την ημέρα, ο μεταβολισμός σας θα αρχίσει να αλλάζει μέσα σε 30 ημέρες. Θα αρχίσετε να παίρνετε βάρος και η αντίστασή σας στην ινσουλίνη θα αυξηθεί και αυτό είναι συχνά ένας πρόδρομος του διαβήτη και των καρδιακών ασθενειών.2

Δύο κουτάκια τη μέρα: Είστε Μεξικανοί; Υπάρχουν ελάχιστες εγγυήσεις στη ζωή, αλλά μία είναι αυτή: πίνετε δύο ή περισσότερα κουτάκια αναψυκτικά κάθε μέρα για χρόνια και θα ζήσετε μια σύντομη και οδυνηρή ζωή. Τελεία.

Ένα κουτάκι τη μέρα: Εντάξει, βελτιώνετε τις πιθανότητές σας, αλλά έχετε ακόμα διπλάσιο σχεδόν κίνδυνο εγκεφαλικού επεισοδίου, καρκίνου και καρδιακών προβλημάτων σε σύγκριση με κάποιον δεν πίνει καθόλου αναψυκτικά, αλλά νερό ή φυσικούς χυμούς φρούτων. Εάν είστε άντρας, έχετε επίσης περίπου 40 τοις εκατό περισσότερες πιθανότητες να αναπτύξετε μια επιθετική μορφή καρκίνου του προστάτη. Τα καλά νέα είναι ότι μπορείτε να αντισταθμίσετε τις χειρότερες επιπτώσεις των ποτών αυτών με την υιοθέτηση υγιεινής διατροφής. Κάντε το αυτό και οι πιθανότητές σας θα μειωθούν έως 31 τοις εκατό.3

Σε αυτό το πνεύμα, έρευνα μεταξύ των γιαπωνέζων γυναικών διαπίστωσε ότι εκείνες που έπιναν μία κόλα διαίτης ή άλλο αναψυκτικό την ημέρα αύξαναν τον κίνδυνο εγκεφαλικού επεισοδίου κατά 83 τοις εκατό, αλλά χρειάστηκαν 18 χρόνια για να εμφανιστεί ο κίνδυνος. Έτσι, η σχετικά υγιής ιαπωνική διατροφή μπορεί να έχει βοηθήσει την επαναφορά της ισορροπίας, αλλά γιατί να πάρετε αυτό το ρίσκο;4

Ένα κουτάκι κάθε λίγες μέρες: Τώρα είμαστε στο «επίσημο έδαφος του οδηγού υγιεινής διατροφής». Η Αμερικανική Καρδιολογική Εταιρεία εκτιμά ότι είναι ασφαλές για μας να πίνουμε 450 θερμίδες αναψυκτικών με ζάχαρη την εβδομάδα, και αυτό ισοδυναμεί με περίπου δύο με τρία κουτάκια των 330mL κάθε εβδομάδα. Αυτή η «λογική συμβουλή» αντιτίθεται στην έρευνα που υποστηρίζει ότι εξακολουθείτε να παίζετε με την υγεία σας. Το πρόβλημα είναι ότι τα αναψυκτικά αυξάνουν τα επίπεδα ινσουλίνης αν πιείτε ένα ή δύο κουτιά την εβδομάδα ή κάθε μέρα, και αυτό ανοίγει την πόρτα στο διαβήτη και τις καρδιακές νόσους.

Καθόλου αναψυκτικά: Εάν έχετε διαβήτη ή καρδιαγγειακή νόσο ή έχετε προδιάθεση για διαβήτη, όπως αν είστε παχύσαρκοι, θα πρέπει να αποφεύγετε όλα τα αναψυκτικά τύπου κόλα αλλά και τα υπόλοιπα αναψυκτικά. Αγαπήστε τον εαυτό σας αρκετά ώστε απλά να το κάνετε.

Τα αναψυκτικά διαίτης είναι πιο ασφαλή;

Μη γελιέστε. Τα αναψυκτικά διαίτης συνήθως χρησιμοποιούν την τεχνητή γλυκαντική ουσία ασπαρτάμη, και γι’ αυτό απολαμβάνουν παρόμοια ευνοϊκή κάλυψη από τον Τύπο. Η ασπαρτάμη έχει συνδεθεί με κάθε μεγάλη χρόνια πάθηση που υπάρχει, ιδιαίτερα με τις καρδιακές παθήσεις και τον καρκίνο, και οι άνθρωποι έκαναν ακόμα και πορεία στο Λευκό Οίκο για να απαγορευτεί.

Αν δεν είστε σίγουροι, σας μεταφέρουμε την περίπτωση της Jensen στο κέντρο της πόλης Μούρσβιλ στη Βόρεια Καρολίνα. Το σπίτι της Jan μαστιζόταν από ένα γιγαντιαίο είδος μυρμηγκιού που επιτίθεται στα ξύλα (σαράκι). Τα μυρμήγκια αυτά περπατούσαν πάνω από τα συνηθισμένα δηλητήρια, και έτρωγαν τα πιο θανατηφόρα δηλητήρια μόνο για διασκέδαση. Στο τέλος, η Jan θυμήθηκε πως είχε διαβάσει ότι η ασπαρτάμη αρχικά αναπτύχθηκε ως δηλητήριο για τα μυρμήγκια πριν κάποιος να έχει τη φαεινή ιδέα να το βάλει στα ποτά και τη διατροφή μας. Αγόρασε δύο πακέτα ασπαρτάμης και πασπάλισε με το περιεχόμενό τους στις γωνίες του μπάνιου της. Μαντέψτε… Τα μυρμήγκια εξαφανίστηκαν.

"Λειτουργεί καλύτερα από τα πιο θανατηφόρα δηλητήρια που έχω δοκιμάσει", είπε ξέφρενα η Jan. "Κάθε φορά που τα μυρμήγκια εμφανίζονται και πάλι, ρίχνω απλώς άλλο πακέτο σε μια γωνιά, και θα πρέπει να περάσει ένα έτος περίπου για να εμφανιστούν και πάλι." Η Jan συνιστά όποιος ακολουθεί το παράδειγμά της να χειριστεί την ασπαρτάμη με προσοχή. Να φοράτε πάντα γάντια και να πλένεστε σχολαστικά μετά αν έρθετε σε άμεση επαφή με ασπαρτάμη. Φυσικά, ποτέ δεν την καταπίνετε (συγγνώμη, ξεχάσαμε, την τρώτε ήδη, έτσι δεν είναι;).5

Τα αθλητικά ποτά είναι ασφαλέστερα;

Συγγνώμη, αλλά αυτό είναι ένα άλλο όχι. Τα ενεργειακά και αθλητικά ποτά μπορούν να αυξήσουν την αρτηριακή σας πίεση και να διαταράξουν το φυσικό ρυθμό της καρδιάς σας (αρρυθμία). Όλα έχουν να κάνουν με το «διάστημα QT»: αυτό είναι ένα μέτρο των παλμών της καρδιάς σας, όπως φαίνεται στο ηλεκτροκαρδιογράφημα, και όσο μεγαλύτερο είναι το διάστημα QT, τόσο μεγαλύτερος είναι ο κίνδυνος. Ένα ελαφρώς παρατεταμένο διάστημα σημαίνει ότι η καρδιά χτυπά σε ένα ακανόνιστο πρότυπο, και ένα ακόμα μεγαλύτερο υποδεικνύει καρδιακή προσβολή. Ειδικοί καρδιολόγοι που κατέγραψαν άτομα μετά την κατανάλωση ενός έως τριών κουτιών τέτοιων ποτών, διαπίστωσαν ότι το διάστημα QT σχεδόν σε όλους παρατάθηκε κατά 10msec (χιλιοστά του δευτερολέπτου)˙ Σε 30msec καλούν το ασθενοφόρο. Αλλά ακόμη και στα 10msec, οι ειδικοί ανησυχούν γιατί ακόμη και αυτό το είδος της παρατυπίας του καρδιακού ρυθμού μπορεί να είναι απειλητικό για τη ζωή.

Δεν είναι μόνο αυτό όμως. Τα ποτά αυτά επίσης αυξάνουν της πίεσης του αίματος, μερικές φορές κατά 3,5 μονάδες. Οι άνθρωποι που δεν πίνουν συνήθως καφεΐνη μπορεί επίσης να επηρεάζονται περισσότερο, καθώς δεν είναι τόσο εξοικειωμένοι με τις επιπτώσεις του περιεχομένου των ποτών αυτών».

Οι άνθρωποι που έχουν ήδη αυξημένη αρτηριακή πίεση ή πάσχουν από αρρυθμίες θα πρέπει να αποφεύγουν αυτά τα ποτά.6

Τα ποτά αυτά έχουν ήδη μπει στο μάτι ορισμένων ρυθμιστικών αρχών για την υγεία. Το Γερμανικό Ομοσπονδιακό Ινστιτούτο Αξιολόγησης Κινδύνων παραθέτει την καρδιακή αρρυθμία, τους σπασμούς, τη νεφρική ανεπάρκεια και το θάνατο ως πιθανές επιπτώσεις των ενεργειακών ποτών. Τα Ινστιτούτο επισημαίνει ότι 17 περιπτώσεις δηλητηρίασης και δύο θάνατοι αναφέρθηκαν στο Εθνικό Κέντρο Πληροφοριών Δηλητηριάσεων της Ιρλανδίας κατά τη διάρκεια μιας εξαετούς περιόδου αφού οι άνθρωποι έπιναν ενεργειακά ποτά. Οι αναφερόμενες ανεπιθύμητες ενέργειες περιλαμβάνουν σύγχυση, ταχυκαρδία και επιληπτικές κρίσεις.

Το Γερμανικό Ομοσπονδιακό Ινστιτούτο Αξιολόγησης Κινδύνων παραθέτει την καρδιακή αρρυθμία, τους σπασμούς, τη νεφρική ανεπάρκεια και το θάνατο ως πιθανές επιπτώσεις των ενεργειακών ποτών.

Ακόμα δεν είστε σίγουροι;

Εάν η απειλή των καρδιακών παθήσεων, του καρκίνου ή του διαβήτη δεν σας πείθουν, τα αναψυκτικά έχουν μερικές ακόμα επιδράσεις που δεν είχαν εντοπιστεί από τους ερευνητές του Χάρβαρντ.

Παράλυση. Τα ποτά μπορούν να ρίξουν τα επίπεδα καλίου στο αίμα, και αυτό μπορεί να προκαλέσει σοβαρά μυϊκά προβλήματα και παράλυση. Η επίδραση είναι άμεση. Τα καλά νέα είναι ότι θα πρέπει να πίνετε πολλά από αυτά, πριν να συμβεί παράλυση˙ οι άνθρωποι που πάσχουν από αυτό έπιναν περίπου δύο λίτρα αναψυκτικών τύπου κόλα την ημέρα, και η παράλυση εξαφανίστηκε όταν σταμάτησαν.7

Επιπλοκές της κύησης. Αν πίνετε πέντε ή περισσότερα κουτάκια την εβδομάδα, ενώ είστε έγκυος, θα διατρέξετε τον κίνδυνο να αναπτύξετε μια μορφή διαβήτη που είναι γνωστή ως «σακχαρώδης διαβήτης της κύησης» (GDM). Τα μωρά που γεννιούνται από μητέρες με αυτό το είδος διαβήτη, έχουν περισσότερες πιθανότητες να είναι παχύσαρκα, να έχουν δυσανεξάι στη γλυκόζη και να υποφέρουν από πρόωρη έναρξη διαβήτη.8

Οστεοαρθρίτιδα. Αν πάσχετε ήδη από οστεοπόρωση, μην πίνετε αναψυκτικά τύπου κόλα ή άλλα αναψυκτικά, καθώς θα επιταχύνουν τις επιζήμιες επιπτώσεις της νόσου. Ο χόνδρος στην άρθρωση του γόνατος διασπάται γρήγορα σε άτομα που πίνουν περίπου μια κόλα τη μέρα.9

Αναφορές

1. Presentation at the American Heart Association’s Epidemiology and Prevention/Nutrition, Physical Activity and Metabolism 2013 Scientific Sessions, March 19, New Orleans, Louisiana.
2. Eur J Nutr, 2012; doi: 10.1007/s00394-012-0401-x.
3. Am J Clin Nutr, 2012; 96: 1409–18
4. Am J Clin Nutr, 2012; 96: 1390–7.
5. Idaho Observer, 1 July 2006
6. Presentation at the American Heart Association’s Epidemiology and Prevention/Nutrition, Physical Activity and Metabolism 2013 Scientific Sessions, March 21, New Orleans, Louisiana.
7. Int J Clin Pract, 2009; 63: 900–2
8. Diabetes Care, 2009; 32: 2236–41.
9. Presentation at the American College of Rheumatology Annual Meeting, November 11, 2012, Washington, DC.