Διατροφή για μία ζωή χωρίς πόνους

Κατηγορία Διατροφή
Δευτέρα, 20 Ιανουαρίου 2014 20:46 Διαβάστηκε 11341 φορές
Issue 59

Συμβουλές από ειδικούς για την αντιμετώπιση της ρευματοειδούς αρθρίτιδας μέσα από τη διατροφή

από την Allison Jacobs

 

Όποιος έχει βιώσει τους πόνους της ρευματοειδούς αρθρίτιδας, μπορεί να γνωρίζει πόσο εξουθενωτική ασθένεια είναι. Η συμβατική ιατρική αντιμετωπίζει αυτή την αυτοάνοση πάθηση με ανοσοκατασταλτικά, τα οποία όμως μπορούν να προκαλέσουν πολλά προβλήματα.

“Αυτοάνοση ασθένεια έχουμε όταν το σώμα παράγει μία ακατάλληλη ανοσοποιητική απόκριση ενάντια στους ίδιους του τους ιστούς”, εξηγεί η διατροφολόγος Claudette Lucien (yournutritionbalance.com). “Το ανοσοποιητικό σύστημα μπορεί να σταματά να αναγνωρίζει ένα ή περισσότερα από τα συστατικά του σώματος ως «δικά του» και παράγει αντισώματα που επιτίθενται στους ίδιους του τους ιστούς ή τις αρθρώσεις.”

Όταν εμφανίζεται η ρευματοειδής αρθρίτιδα, οι χημικοί διαβιβαστές προκαλούν φλεγμονή στο σώμα. Κάθε άρθρωση προστατεύεται από ένα περίβλημα γεμάτο υγρό και καλύπτεται από μία λεπτή μεμβράνη, αλλά όταν προσβάλλεται μία άρθρωση, η λεπτή μεμβράνη πυκνώνει, προκαλώντας πρήξιμο και καταστροφή στον προστατευτικό χόνδρο στις άκρες του οστού. Αυτό προκαλεί αρκετό πόνο στον πάσχοντα, και συχνά αυτός ο πόνος είναι πολύ εξουθενωτικός.

 

Η σύνδεση με τη διατροφή

Καθώς η ρευματοειδής αρθρίτιδα είναι αυτοάνοση ασθένεια, η διατροφή έχει τεράστια επιρροή στην εξέλιξη ή την αντιμετώπισή της. Σε αυτό τον τομέα έχει σημειωθεί τεράστια πρόοδος. Η Claudette Lucien χρησιμοποιεί στην κλινική της ένα διατροφικό πρόγραμμα Μεταβολικής Ισορροπίας, για την αντιμετώπιση της φλεγμονώδους νόσος και έχει δει ικανοποιητικά αποτελέσματα σε ασθενείς που πάσχουν από ρευματοειδή αρθρίτιδα.

 

Το πρόγραμμα Μεταβολικής Ισορροπίας

Το πρόγραμμα Μεταβολικής Ισορροπίας σχεδιάστηκε από τον Γερμανό γιατρό Dr Wolfgang Funfack και είναι αντιφλεγμονώδες, αλκαλικό και χαμηλού γλυκαιμικού δείκτη GL (πρόκειται για έναν αριθμό που υπολογίζει πόση ποσότητα της τροφής μετά την κατανάλωσή της θα αυξήσει τα επίπεδα της γλυκόζης στο αίμα). Η Claudette εξηγεί τις φάσεις του προγράμματος που χρησιμοποιεί στην κλινική της για την επιτυχή αντιμετώπιση της αρθρίτιδας.

Η πρώτη φάση προετοιμάζει το σώμα με μία ήπια διήμερη αποτοξίνωση για τον καθαρισμό του εντέρου. Η αυστηρή δεύτερη φάση που ακολουθεί αποτελεί 14 μέρες, κατά τις οποίες δεν επιτρέπεται η κατανάλωση λαδιού, αλκοόλ, ζάχαρης, σιταριού και ραφιναρισμένων υδατανθράκων. Σε αυτή τη φάση οι συμμετέχοντες συνήθως επιτυγχάνουν μία σημαντική απώλεια κιλών. Σε αυτές τις δύο φάσεις επιτρέπεται μόνο η ήπια άσκηση, χωρίς αύξηση του καρδιακού παλμού. Η «χαλαρή» τρίτη φάση εισάγει ξανά, σταδιακά, επιπλέον τροφές και καταγράφονται οι αντιδράσεις. Επανεμφανίζονται τα υγιεινά έλαια στη διατροφή και κάθε εβδομάδα ενθαρρύνεται ένα γεύμα με «ατασθαλίες». Ακολουθεί η τέταρτη φάση που σηματοδοτεί μία συνεχιζόμενη περίοδο, η οποία περιλαμβάνει τους βασικούς κανόνες της Μεταβολικής Ισορροπίας. Υπάρχουν τρία γεύματα την ημέρα, με αποχή από την τροφή για τουλάχιστον πέντε ώρες, είναι υποχρεωτικό ένα μήλο καθημερινά, τα βότανα και τα μπαχαρικά μπορούν να χρησιμοποιούνται ελεύθερα και πρέπει να καταναλώνεται αρκετή ποσότητα νερού (35ml ανά κιλό σωματικού βάρους καθημερινά).

Δεδομένου ότι το φαγητό αυξάνει τα επίπεδα ινσουλίνης και επιτρέποντας ένα διάλειμμα πέντε ωρών μεταξύ των γευμάτων, το σώμα καίει την περισσότερη από την ινσουλίνη που έχει δημιουργήσει από το προηγούμενο γεύμα πριν το επόμενο, υποστηρίζοντας έτσι τη μείωση της φλεγμονής. Το πρόγραμμα είναι κατάλληλο για χορτοφάγους, αλλά όχι για vegans, εξαιτίας των περιορισμών στην κατανάλωση φυτικής πρωτεΐνης.

 

Περιστατικό

Η Σάρα, 35 ετών, έκλεισε ραντεβού με την Claudette συστημένη από ένα φίλο της που τον είχε βοηθήσει να ξεπεράσει τους πόνους της ινομυαλγίας. “H Σάρα ήρθε σε μένα ενώ της είχαν διαγνώσει ρευματοειδή αρθρίτιδα και ήταν σε κατάθλιψη.” εξηγεί η Claudette. “Στο παρελθόν έκανε σπορ αλλά τώρα ήταν πολύ οδυνηρό για εκείνη να συμμετέχει σε οτιδήποτε. Ακολουθούσε ήδη ένα φυσικό τρόπο ζωής και διατροφής, και προσπαθούσε να εξαφανίσει τις τροφές που ίσως συντελούσαν στα συμπτώματά της,” εξηγεί η Claudette. “Την εντάξαμε στο πρόγραμμα Μεταβολικής Ισορροπίας, που είναι σχεδιασμένο να επαναφέρει την ισορροπία και επομένως την υγεία. Χρησιμοποιεί αντιφλεγμονώδεις μεθόδους, σε συνδυασμό με αλκαλοποίηση και χαμηλό γλυκαιμικό δείκτη.

“Η Σάρα αναγκαζόταν να παίρνει φάρμακα και να κάνει ενέσεις για να καταστέλλει το αμυντικό της σύστημα, και αυτό της προκάλεσε μεγάλη ευαισθησία στο να παθαίνει λοιμώξεις του αναπνευστικού που ήταν δύσκολο να καταπολεμηθούν. Ακολουθώντας το πρόγραμμα Μεταβολικής Ισορροπίας για τέσσερις μήνες, τα συμπτώματα της Σάρα βελτιώθηκαν σε μεγάλο βαθμό. Ήθελε να δει πώς θα αντιδρούσε το σώμα της χωρίς τις ενέσεις, και συμφώνησε να το δοκιμάσει αυτό με τον ρευματολόγο της. Οκτώ μήνες αργότερα χρησιμοποιεί μόνο χάπια και μπορεί πλέον να κάνει τα σπορ που απολάμβανε παλαιότερα. Ο πόνος της αυξάνεται μόνο όταν είναι σε μεγάλο στρες, όταν δεν έχει κοιμηθεί αρκετά ή όταν τρώει τροφές που προκαλούν φλεγμονή.”

 

Διατροφικές συμβουλές

Ο έλεγχος της ρευματοειδούς αρθρίτιδας μέσω της διατροφής μπορεί να φέρει μεγάλη ανακούφιση στους πάσχοντες.

“Ειδικά σε ασθενείς με αυτοάνοσες ασθένειες ή φλεγμονώδεις παθήσεις συνιστάται μία αντιφλεγμονώδης διατροφή” λέει η Claudette. “Αυτή μπορεί να ποικίλει ανάλογα με το άτομο, ωστόσο τα χαρακτηριστικά της στοιχεία είναι όμοια: τροφές ολικής, πλούσιες σε χρώματα και ποικιλίες, περιορισμένο κρέας αλλά αρκετό ψάρι, αβγά και τυρί, ελάχιστα επεξεργασμένα σιτηρά και σάκχαρα, πλούσια ενυδάτωση και μέτρια μεγέθη μερίδων. Η διατροφή επηρεάζει επίσης το ανοσοποιητικό σύστημα, όπου πάνω από το 65% των ανοσοκυττάρων του σώματός μας βρίσκονται στο έντερο, κάνοντάς το ‘το μεγαλύτερο όργανο του ανοσοποιητικού’.” Μελέτες δείχνουν ότι οι ακόλουθες τροφές θα πρέπει να αποφεύγονται από όσους πάσχουν από ρευματοειδή αρθρίτιδα:

  • Ντομάτες, πατάτες, γλυκές πιπεριές και πιπεριές τσίλι, μελιτζάνες, πιπέρι καγιέν
  • Σιτάρι
  • Κιτροειδή (ειδικά πορτοκάλια και γκρέιπφρουτ
  • Καλαμπόκι
  • Προσθετικά τροφών
  • Καρυκεύματα
  • Ραφιναρισμένα, επεξεργασμένα τρόφιμα
  • Κορεσμένα λιπαρά
  • Υπερβολικό αλάτι
  • Αλκοόλ

Αποφύγετε τις τροφές που έχουν πολύ οξαλικό οξύ, καθώς μελέτες δείχνουν ότι αυτό ίσως αυξάνει τον πόνο και τη φλεγμονή των αρθρώσεων. Το οξαλικό οξύ βρίσκεται σχεδόν σε όλες τις φυτικές τροφές, οπότε είναι πρακτικά αδύνατο να το εξαφανίσετε εντελώς από τη διατροφή σας, ωστόσο μπορείτε να αποφύγετε τις πλούσιες πηγές του, όπως το ραβέντι, τα κράνμπερις, τα δαμάσκηνα, τα παντζάρια, το κακάο, τον καφέ, το τσάι και το σπανάκι.

Συνιστώνται τα παρακάτω:

  • Μπρόκολο, ανανάς, παπάγια, μανιτάρια shitake, μπλούμπερις, φρέσκια ρίζα τζίντζερ, κουρκουμάς, πράσινο τσάι
  • Φρέσκα πράσινα λαχανικά για να βοηθήσουν την αλκαλοποίηση του σώματος
  • Τρώτε ένα μήλο την ημέρα
  • Προτιμήστε βιολογικές τροφές όσο το δυνατό περισσότερο
  • Ξεκινήστε κάθε γεύμα με πρωτεΐνη, για να μειώσετε την απόκριση ινσουλίνης
  • Πίνετε άφθονο νερό (κατά προτίμηση φιλτραρισμένο). Συνιστώνται 35ml για κάθε κιλό σωματικού βάρους.