Η υγεία των ματιών έρχεται τρώγοντας σωστά και υγιεινά

Κατηγορία Διατροφή
Κυριακή, 14 Σεπτεμβρίου 2014 00:00 Διαβάστηκε 3832 φορές
Issue 63

Η υγεία των ματιών έρχεται τρώγοντας σωστά και υγιεινά

Γράφει η Ελένη Μπόρση, Ιατρός – Ειδικευμένη στην επιστήμη της διατροφής

Όλα είναι πολύ στενά συνδεδεμένα με την διατροφή και η μαγειρική θα πρέπει να είναι ο ιππότης ο οποίος οδηγεί την στρατιά των τροφών ούτως ώστε να συντελέσει στην άμυνα και στην προστασία του ανθρώπινου οργανισμού.

Δυστυχώς, αυτό δεν συμβαίνει ή συμβαίνει μόνο μερικώς˙ η κουζίνα πολύ συχνά προτιμά να ασχολείται μόνο με το φαίνεσθαι και να αφοσιώνεται μόνο στην τεχνική πλευρά που δεν μπορούμε να αρνηθούμε ότι δεν της ανήκει, αλλά είναι μόνο ένα μέρος της.

Η υγεία των ματιών, όπως και όλων των άλλων οργάνων, εξαρτάται από την διατροφή και από τις βιταμίνες που βρίσκονται σε αυτήν.

Βιταμίνη Α

Η βιταμίνη Α και οι πρόδρομοί της (ιδιαιτέρως το βήτα καροτένιο) λαμβάνουν μέρος στο μηχανισμό της όρασης, ημέρα και νύκτα. Σε περίπτωση έλλειψής της, ένα από τα συμπτώματα είναι η νυκταλωπία, δηλαδή η αδυναμία του ματιού να προσαρμοστεί στο άπλετο φως της ημέρας, και η ξηροφθαλμία. Τέλος, αν η έλλειψη παραταθεί για μεγάλο χρονικό διάστημα, επέρχεται η τύφλωση. Τα καρότα, η κολοκύθα, το γάλα, τα αυγά, το συκώτι και τροφές ζωικής προέλευσης είναι πηγή βιταμίνης Α.

Τα καροτενοϊδή είναι χρωστικές που χρωματίζουν τα λαχανικά με έντονα χρώματα: μεταξύ αυτών ξεχωρίζουν η λουτεΐνη και η ζεαξανθίνη, δυο ουσίες οι οποίες προστατεύουν τους οφθαλμούς από διάφορες ασθένειες. Η λουτεΐνη είναι γνωστή για τις αντιοξειδωτικές της ιδιότητες και είναι προστάτης της όρασης. Βρίσκεται στο σπανάκι, στα μπιζέλια και στο κουνουπίδι. Αντίστοιχα, η ζεαξανθίνη βρίσκεται στις πιπεριές, στο καλαμπόκι, στον κρόκο του αυγού, στο μάνγκο και στο σπανάκι. Η έλλειψή της μπορεί να προκαλέσει τύφλωση στους υπερήλικες.

Βιταμίνη Β2 και C

Η βιταμίνη Β2 είναι στενά συνδεδεμένη με την καλή λειτουργία της όρασης και τη διατήρηση της υγείας των ματιών: η έλλειψή της μπορεί να προκαλέσει καούρα, ευαισθησία στο φως, κνησμό, δάκρυσμα, μέχρι και παράλυση των μυών του οφθαλμού. Αυτή η βιταμίνη βρίσκεται στο συκώτι, στα δημητριακά, στη μαγιά και στα αυγά.

Η βιταμίνη Cκατέχει εξέχοντα ρόλο στην υγεία των ματιών. Είναι κυρίως αντιοξειδωτική, μαζί με την βιταμίνη Ε, το ασκορβικό οξύ προστατεύει τον οργανισμό από την επίθεση των ελευθέρων ριζών. Για αυτόν τον λόγο η βιταμίνη C μπορεί να προσφέρει ισχυρή βοήθεια στην πρόληψη μερικών εκφυλιστικών ασθενειών των οφθαλμών. Η βιταμίνη C είναι απαραίτητη στη θεραπεία του γλαυκώματος και μπορεί να αποτρέψει τη σταδιακή μείωση της όρασης, εμποδίζοντας την «σκλήρυνση» του οφθαλμού. Επίσης χρησιμοποιείται για την πρόληψη των ελκών του κερατοειδούς χιτώνα, και την εξαφάνιση των φλεγμονών. Την συναντάμε σε όλα τα λαχανικά, ιδιαιτέρως στα λεμόνια, στα εσπεριδοειδή γενικώς, στα φαρδύφυλλα λαχανικά, στις φράουλες, στις πιπεριές, στις ντομάτες και στο κουνουπίδι.

Βιταμίνη Ε

Η βιταμίνη Ε, ή τοκοφερόλη έχει αντιοξειδωτικές ιδιότητες: γι’ αυτόν τον λόγο χρησιμοποιείται για την πρόληψη των προβλημάτων των οφθαλμών όπως ο καταρράκτης και ο γεροντικός εκφυλισμός της ωχράς κηλίδας. Επίσης, η βιταμίνη Ε έχει επιφέρει θετικά αποτελέσματα και στην ενδυνάμωση των οφθαλμικών μυών αλλά και στην πρόληψη της θολότητας. Η έλλειψη αυτής της βιταμίνης συμβάλει στην αποκόλληση του αμφιβληστροειδούς. Η βιταμίνη Ε περιέχεται στο ηλιέλαιο, τα αμύγδαλα, τα καρύδια, το ελαιόλαδο, το βούτυρο, τα αυγά, το γάλα, τα δημητριακά ολικής αλέσεως.  

Η πρόσληψη της σωστής ποσότητος βιταμινών είναι απαραίτητη και για τη σωστή λειτουργία αλλά και για την υγεία των ματιών.

Η κατανάλωση μεγάλης ποσότητας υγρών μπορεί να αυξήσει την ενδοοφθαλμική πίεση, και επομένως πρέπει να αποφεύγεται.

Τα συμπληρώματα ψευδαργύρου και χαλκού μπορούν να αποτρέψουν τον εκφυλισμό της ωχράς κηλίδας. Ο ψευδάργυρος, είναι το πλουσιότερο ιχνοστοιχείο του οφθαλμού. Μια μελέτη η οποία δημοσιεύθηκε το 1988 υποστηρίζει ότι η πρόσληψη 100mgψευδαργύρου δυο φορές την ημέρα μπορεί να επιβραδύνει τη νόσο. Προσοχή στην λήψη υψηλών ποσοτήτων ψευδαργύρου όμως γιατί μπορούν να εμποδίσουν την απορρόφηση άλλων μεταλλικών στοιχείων όπως, σιδήρου και χαλκού. Όλα τα συμπληρώματα διατροφής πρέπει να χορηγούνται μετά από συμβουλη ειδικού.