Μακροβιοτική – Η ενέργεια της διατροφής

Κατηγορία Διατροφή
Παρασκευή, 13 Μαρτίου 2015 00:00 Διαβάστηκε 3985 φορές
Issue 66

Η Μακροβιοτική είναι ένα ολοκληρωμένο σύστημα εναρμόνισης μέσω διατροφής, άσκησης, μάλαξης, διάγνωσης κι άλλων τεχνικών. Ακολουθεί τον φυσικό τρόπο ζωής και διατροφής, και την εναρμόνισης με τη Φύση, δίνοντας έμφαση στην κατάλληλη διατροφή.

Κατάλληλη χρήση της τροφής

Στη Μακροβιοτική μαθαίνουμε ότι κάθε τροφή έχει μία ενέργεια που επηρεάζει τη δική μας. Μαθαίνοντας να αναγνωρίζουμε αυτή την ενέργεια και να την προσαρμόζουμε, μπορούμε να επιλέξουμε πώς να ζούμε κάθε μέρα!

Η Ενέργεια της τροφής

Στη Φύση παρατηρούμε 2 εκφράσεις ενέργειας: κρύο-ζέστη, συστολή-διαστολή, χαλάρωση-ενεργητικότητα, υγρό-ξηρό, κοκ

Στην Μακροβιοτική, οι δυνάμεις αυτές ονομάζονται:

  • ΓΙΝ (η φυγόκεντρος ενέργεια που δημιουργεί διαστολή) και
  • ΓΙΑΝΓΚ (η κεντρομόλος ενέργεια που δημιουργεί συστολή)
  • ΓΙΝ: Λιγότερη ώρα μαγειρέματος, ωμά, λιγότερο καρύκευμα (αλάτι), περισσότερο νερό.
  • ΓΙΑΝΓΚ: Περισσότερη ώρα μαγειρέματος, δυνατότερο καρύκευμα, λιγότερο νερό.

Είναι αντίθετες αλλά αλληλοσυμπληρούμενες δυνάμεις, αφού βρίσκονται και οι δύο σε όλα τα φαινόμενα, αλλά σε διαφορετικά μεγέθη.

ΠΡΟΣΟΧΗ! Δεν υπάρχει ΣΩΣΤΟ ή ΛΑΘΟΣ. Το ΓΙΝ φέρνει χαλάρωση, ψύχος, διαστολή και το ΓΙΑΝΓΚ κινητικότητα, ζεστασιά, συγκέντρωση. Χρειαζόμαστε και τα δύο. Στη Μακροβιοτική, τα συνδυάζουμε με ισορροπία και όχι ακραία, ώστε να αποφεύγουμε τις … «τρικυμίες».

ΓΙΝ-ΓΙΑΝΓΚ στις τροφές

Τροφές με περισσότερη ενέργεια Διαστολής (ΓΙΝ), που χαλαρώνουν, είναι οι φυτικές, ιδιαίτερα οι υπέργειες.

Τροφές με περισσότερη ενέργεια Συστολής (ΓΙΑΝΓΚ) που ενεργοποιούν, είναι οι ζωικές και από τις φυτικές ιδιαίτερα οι υπόγειες (ρίζες).

 

Ενεργειακή κατάταξη τροφών

ΑΚΡΑΙΕΣ ΓΙΝ

ΠΙΟ ΙΣΟΡΡΟΠΗΜΕΝΕΣ

ΑΚΡΑΙΕΣ ΓΙΑΝΓΚ

Ζάχαρη, απλά σάκχαρα

Δημητριακά

Αλάτι

Αλκοόλ, διεγερτικά

Λαχανικά

Αυγά

Συντηρητικά, χημικά

Όσπρια

Κρέας, Πουλερικά

Τροπικά λαχανικά, φρούτα

Φύκια

Ψάρια, θαλασσινά

Σολανοειδή (πατάτα, τομάτα, πιπεριά, μελιτζάνα)

Φρούτα

Γαλακτοκομικά

Συγκεντρωμένα λιπαρά (λ.χ. βούτυρο κακάο, μαργαρίνη)

Ανεπεξέργαστα έλαια-λιπαρά

Αρτοποιήματα (στο φούρνο)

Τροφές με ακραίο ενεργειακό αντίκτυπο, συμβάλλουν σε κυκλοθυμία, ακραίες συναισθηματικές, νοητικές και λοιπές αντιδράσεις.

Οι πιο ισόρροπες, ενεργειακά, τροφές, βοηθούν στην καλύτερη συνεργασία σώματος, νου και συναισθήματος.

ΓΙΝ-ΓΙΑΝΓΚ στο μαγείρεμα

Η ανθρώπινη παράδοση, επεξεργάζεται την τροφή ανάλογα με την εποχή, το κλίμα, τον τόπο. Έτσι έχουμε επεξεργασία πιο:

Το Πρότυπο Μακροβιοτικής Διατροφής

Ένας γενικός, ασφαλής κανόνας διατροφής σε εύκρατο κλίμα τεσσάρων εποχών. Χρειάζονται προσαρμογές ανάλογα με τις ατομικές συνθήκες (βλ. παρακάτω)

40-60% Αναποφλοίωτα Σιτηρά/Δημητριακά

(Καστανό ρύζι, κριθάρι, σιτάρι, κεχρί, βρώμη, καλαμπόκι, φαγόπυρο κα. Σε σπόρους, ζυμαρικά, ψωμί με προζύμι, νιφάδες, πλιγούρι, σιμιγδάλι)

25-30% Λαχανικά

(Βραστά, στον ατμό, σοταρισμένα, κατσαρόλας, ψητά, τουρσί, ωμά κοκ)

10-15% Όσπρια

(Και παράγωγα οσπρίων όπως tempeh, natto, tofu κα)

5% Σούπες και φύκια

(Σούπες με λαχανικά, φύκια, όσπρια, δημητριακά. Φύκιαόπως nori, kelp-kombu, wakame, dulse, arame, hijiki κα)

5% Λοιπά συστατικά

(Λίπη, φρούτα, ξηροί καρποί, ροφήματα κοκ)

Μακροβιοτικές συμβουλές για ισορροπημένη διατροφή

  1. Πρωτεύουσα τροφή

Τα δημητριακά ως πηγή ενέργειας (υδατάνθρακες), σε όλους τους μεγάλους πολιτισμούς συνδέονται με θεότητες, γιατί ενσωματώνουν την Ζώσα Ενέργεια που ταιριάζει στον άνθρωπο περισσότερο από οποιαδήποτε άλλη τροφή.

  1. Πρότυπο Μακροβιοτικής Διατροφής

Ο συνδυασμός τροφών και τρόπων παρασκευής, από τα βάθη της ανθρώπινης ιστορίας. Κατανάλωση πλήρων τροφών έναντι των επεξεργασμένων.

  1. Προβιοτικά τρόφιμα

Η παράδοση, χρησιμοποιεί τη Φύση (μύκητες, θερμοκρασία κοκ) για να αυξήσει την ποιότητα των τροφών. Προϊόντα φυσικής ζύμωσης όπως μίσο, σάλτσα σόγιας, τουρσί, natto κα, ωφελούν όλον τον οργανισμό.

  1. Καλή μάσηση

Μασώντας κάθε μπουκιά, μέχρι να γίνει χυλός, το αναμειγνύουμε με ένζυμα, βοηθώντας στη διάσπαση και ολοκληρωμένη απορρόφηση.

Ατομικές συνθήκες και επιλογή διατροφής

Οι παρακάτω συνθήκες επηρεάζουν την επιλογή της διατροφής μας:

  • Τόπος (θάλασσα-υψόμετρο, πόλη-ύπαιθρος)
  • Κλίμα (ζεστό-ψυχρό, ξηρό-υγρό)
  • Εποχή
  • Ηλικία
  • Φύλο
  • Δραστηριότητα (καθιστική-ενεργητική)
  • Κατάσταση υγείας
  • Στόχοι-όνειρα (πώς θέλουμε το μέλλον μας)

Ενέργεια VSθρεπτικών συστατικών

Πριν από 150 χρόνια δεν μιλούσαμε για βιταμίνες και μέταλλα, αλλά για το πώς νιώθουμε με την τροφή μας. Το ίδιο συμβαίνει και σήμερα με κάθε ολιστική, παραδοσιακή ιατρική (Αγιουρβέδα, κινέζικη ιατρική κα).

Η Μακροβιοτική λοιπόν, εξετάζει τη ζωή και την τροφή από την ενεργειακή πλευρά της. Βλέπει αν χρειαζόμαστε περισσότερη χαλάρωση ή ενεργητικότητα και προτείνει ανάλογες προσαρμογές προς εξισορρόπηση.

Μάθε για τη Μακροβιοτική

Με τη Μακροβιοτική, μαθαίνουμε εύκολα πώς να χειριζόμαστε την τροφή μας, για ισορροπία, υγεία και νοστιμιά. Απολαμβάνουμε τη ζωή με χαμόγελο και με ουσία.

Γράφει ο Σταύρος Καραγιλάνης, σύμβουλος και σεφ Μακροβιοτικής διατροφής, ιδρυτής του ONEProject- OurNaturalEvolution