Διατροφικός και διαιτητικός οδηγός γαστροοισοφαγικής παλινδρόμησης

Κατηγορία Διατροφή
Παρασκευή, 15 Ιανουαρίου 2016 00:00 Διαβάστηκε 3317 φορές
Issue 71

 

Όταν καταπίνoυμε, ένας μυς που ονομάζεται κάτω οισοφαγικός σφιγκτήρας, συνήθως κλείνει για να εμποδίσει το φαγητό να ανεβεί στον οισοφάγο, μετά την άφιξή του στο στομάχι. Όταν ο σφιγκτήρας χαλαρώνει σε λάθος χρόνο, το γαστρικό περιεχόμενο επιστρέφει στον οισοφάγο. Αυτό μπορεί να προκαλέσει δυσάρεστα και επώδυνα συμπτώματα γαστροοισοφαγικής παλινδρόμησης.

Προσαρμογή διατροφής

Η ιατρική σχολή του Χάρβαρντ τονίζει ότι η δυσλειτουργία αυτού του σφιγκτήρα είναι η βασική αιτία στις περισσότερες περιπτώσεις γαστροοισοφαγικής παλινδρόμησης. Ενώ ορισμένα τρόφιμα και ροφήματα δεν προκαλούν προβλήματα, άλλα μπορεί να προκαλέσουν δυσλειτουργία του σφιγκτήρα ή να ερεθίσουν τον οισοφάγο και να προκαλέσουν παλινδρόμηση. Δεν υπάρχει ενιαία δίαιτα που μπορεί να αποτρέψει όλα τα συμπτώματα. Ωστόσο, εάν θέλετε να δημιουργήσετε μια σωστή δίαιτα, πρέπει να ανακαλύψετε τα τρόφιμα τα οποία είναι περισσότερο ανεκτά και εκείνα που επιδεινώνουν τα συμπτώματα. Θα πρέπει να κρατήσετε ένα λεπτομερές προσωπικό ημερολόγιο για μια εβδομάδα και να παρακολουθείτε τα τρόφιμα που τρώτε κατά τη διάρκεια της ημέρας και τα συμπτώματα που θα αντιμετωπίζετε μετά το φαγητό. Αφού έχετε εντοπίσει συγκεκριμένα τρόφιμα και ροφήματα που βοηθούν ή επιδεινώνουν την κατάσταση, μπορείτε να αλλάξετε τη διατροφή σας αναλόγως. Ο επόμενος διαιτητικός και διατροφικός οδηγόs είναι το αρχικό σημείο εκκίνησης για να προγραμματίσετε τα γεύματά σας αποτελεσματικά. Χρησιμοποιήστε αυτόν τον οδηγό με το ημερολόγιο των τροφίμων και τις συμβουλές του ιατρού σας για να ελαχιστοποιηθεί το πρόβλημα και να έχετε υπό έλεγχο τη γαστροοισοφαγική παλινδρόμηση και τα συμπτώματά της.

Τρόφιμα που μπορούν να προκαλέσουν τη διαταραχή

Ενώ η ιατρική κοινότητα δεν έχει ακόμη καταλήξει σε συμφωνία σχετικά με τα τρόφιμα που προκαλούν στην πραγματικότητα τα συμπτώματα της παλινδρόμησης, οι περισσότεροι ερευνητές συμφωνούν ότι αποφεύγοντας ορισμένα είδη τροφίμων και ποτών μπορεί να αποτραπεί η δυσπεψία, η καούρα και άλλα συμπτώματα της γαστροοισοφαγικής παλινδρόμησης. Οι εμπειρογνώμονες συμβουλεύουν να απαγορευθούν τα ακόλουθα:

1.Τρόφιμα με υψηλή περιεκτικότητα σε λιπαρα

Οι τηγανητές τροφές και τα λίπη μπορούν να μειώσουν την πίεση στο σφικτήρα και να καθυστερήσουν την κένωση του στομάχου. Αυτό το φαινόμενο αυξάνει το κίνδυνο να υποφέρουμε από τα συμπτώματα της παλινδρόμησης. Για να ελαχιστοποιήσουμε τον αριθμό των επεισοδίων, πρέπει να μειώνουμε το συνολικό ποσό του λίπους καθημερινά. Τα ακόλουθα τρόφιμα είναι πλούσια σε λιπαρά και θα πρέπει να αποφεύγεται η κατανάλωση τους.

  • πατάτες τηγανιτές και τηγανητό κρεμμύδι
  • γαλακτοκομικά προϊόντα όπως το βούτυρο, πλήρες γάλα, τυρί και ξινή κρέμα
  • λιπαρό βόειο κρέας, χοιρινό ή αρνί
  • λιπώδες τηγανισμένο μπέικον, ζαμπόν
  • γλυκά ή σνακ πλούσια σε λιπαρά, όπως το παγωτό και τα πατατάκια
  • σάλτσες με κρέμα, σάλτσες για σαλάτες
    • πορτοκάλια
    • γκρέιπ φρουτ
    • λεμόνια
    • ανανάς
    • ντομάτες
    • σάλτσα ντομάτας
    • πίτσα
    • σάλτσα τσίλι
    • διάφορες σάλτσες

2.Τομάτες και εσπεριδοειδή

Αν και τα φρούτα και τα λαχανικά είναι πολύ σημαντικά σε μια υγιεινή διατροφή, έχει αποδειχθεί ότι σε πολλούς ανθρώπους μερικά από αυτά τα τρόφιμα προκαλούν ή επιδεινώνουν τα συμπτώματα της γαστροοισοφαγικής παλινδρόμησης. Τα εθνικά ινστιτούτα υγείας αναφέρουν ότι η ντομάτα και τα παράγωγά της μαζί με τα εσπεριδοειδή είναι οι μεγάλοι ένοχοι. Μερικά παραδείγματα είναι:

3. Σοκολάτα

Η ιατρική σχολή του Χάρβαρντ έχει τοποθετήσει τη σοκολάτα στη λίστα για τις κύριες αιτίες που προκαλούν παλινδρόμηση. Η σοκολάτα περιέχει ένα συστατικό που ονομάζεται μεθυλξανθίνη και, όπως φαίνεται πιθανόν να προκαλεί χαλάρωση των λείων μυών του σφιγκτήρα και μπορεί να προκαλέσει προβλήματα παλινδρόμησης.

4. Σκόρδο και κρεμμύδι

Η Mayo Clinicπεριλαμβάνει το σκόρδο και το κρεμμύδι μεταξύ των τροφίμων που συνήθως προκαλούν καούρα σε πολλούς ανθρώπους. Η ιατρική σχολη του πανεπιστημίου του Μέριλαντ δείχνει ότι το σκόρδο μπορεί να προκαλέσει προβλήματα στο στομάχι και πρήξιμο. Σε μια μελέτη που δημοσιεύθηκε από αμερικανικό περιοδικό γαστροεντερολογίας, έχει αποδειχθεί ότι ωμά κρεμμύδια αυξάνουν τη συχνότητα των επεισοδίων της γαστροοισοφαγικης παλινδρόμησης και δημιουργούν όξινο περιβάλλον στο στομάχι σε άτομα που ήδη πάσχουν από οξύτητα του στομάχου. Όμως αυτά δεν συμβαίνουν σε ανθρώπους που δεν έχουν τα αναφερόμενα προβλήματα.

Τρόφιμα που μπορούν να βοηθήσουν.

1. Γιαούρτι και προβιοτικά

Τα προβιοτικά είναι βακτήρια που συνήθως βρίσκονται στο γιαούρτι. Σύμφωνα με την MayoClinic, τρώγοντας γιαούρτι και άλλα τρόφιμα που περιέχουν αυτούς τους μικροοργανισμούς, μπορείτε να βοηθήσετε την πέψη και να προστατεύσετε το πεπτικό σας σύστημα από επιβλαβή βακτήρια. Κάποιες προκαταρκτικές μελέτες έχουν δείξει ότι τα προβιοτικά μπορούν να βοηθήσουν στη θεραπεία πεπτικών προβλημάτων όπως διάρροια και σύνδρομο ευερέθιστου εντέρου, καθώς και σε ορισμένες εντερικές λοιμώξεις. Ωστόσο, θα πρέπει να συνεχιστεί η έρευνα για να καθορίσει πώς τα προβιοτικά του γιαουρτιού και άλλων τροφίμων επηρεάζουν τα συμπτώματα της γαστροοισοφαγικης παλινδρόμησης.

Διαιτητικές ίνες

Η έρευνα δείχνει ότι οι διαιτητικές ίνες μπορούν να βοηθήσουν προστατεύοντας από διάφορες πεπτικές διαταραχές, συμπεριλαμβανομένης της γαστροοισοφαγικης παλινδρόμησης. Μια μελέτη που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Gut διαπίστωσε ότι τα άτομα που ακολουθούν μια διατροφή πλούσια σε φυτικές ίνες έχουν 20% λιγότερες πιθανότητες προσβολής από γαστροοισοφαγικη παλινδρόμηση, ανεξάρτητα από το βάρος τους. Αν και οι ερευνητές δεν είναι σίγουροι πώς ακριβώς η διαιτητική ίνα προλαμβάνει την γαστροοισοφαγικη παλινδρόμηση, μια μεγαλύτερη κατανάλωση μπορεί να προλάβει τα συμπτώματα.

Επιδιώξτε την ιατρική παρακολούθηση εάν αμφιβάλλετε για ορισμένα τρόφιμα στη διατροφή σας. Ό,τι βοηθά ένα άτομο μπορεί να είναι προβληματικό για ένα άλλο, έτσι πρέπει να συνεργαστείτε με το γιατρό σας για να σας αναπτύξει μια προσωπική δίαιτα που είναι αποτελεσματική κατά της γαστροοισοφαγικής παλινδρόμησης.

Γράφει η Ελένη Μπόρση