Πρόληψη καρδιαγγειακών νοσημάτων μέσω της διατροφής

Κατηγορία Διατροφή
Σάββατο, 14 Μαΐου 2016 00:00 Διαβάστηκε 2287 φορές
Issue 73

Σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας, τα καρδιαγγειακά νοσήματα αποτελούσαν και συνεχίζουν να αποτελούν την κύρια αιτία θνησιμότητας στην Ευρώπη αλλά και στην Αμερική, κοστίζοντας τη ζωή σε πάνω από 47.000 ανθρώπους ετησίως. Ωστόσο αυτή η «επιδημία» θα μπορούσε να μειωθεί εάν υπήρχε υιοθέτηση ενός υγιεινού τρόπου ζωής και διατροφής.

Έχουν πραγματοποιηθεί πολυάριθμες μελέτες στις οποίες η Μεσογειακή διατροφή έχει αποδειχθεί ότι έχει προστατευτική δράση ενάντια στα καρδιαγγειακά νοσήματα, την στεφανιαία νόσο και τα εγκεφαλικά επεισόδια. Πρόσφατη έρευνα η οποία πραγματοποιήθηκε στην Ισπανία, σύγκρινε τη μεσογειακή διατροφή (διατροφή με έχτρα παρθένο ελαιόλαδο και ξηρούς καρπούς) με μία δίαιτα ελέγχου (δόθηκαν στου εξεταζόμενος συμβουλές για μείωση του λίπους). Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι μειώθηκε σημαντικά ο κίνδυνος για καρδιαγγειακά νοσήματα στα άτομα που ακολούθησαν την μεσογειακή διατροφή, σε αντίθεση με εκείνους που ακολούθησαν τη δίαιτα ελέγχου.

Μάλιστα μελέτες δείχνουν ότι μια σωστή διατροφή (βασισμένη στο πρότυπο της μεσογειακής) μαζί με σωματική δραστηριότητα και διακοπή του καπνίσματος, μπορεί να έχει τόσο αποτελεσματική δράση όσο και η λήψη των στατινών (ισχυρά φάρμακα που μειώνουν την χοληστερίνη). Η θεραπεία και η πρόληψη των καρδιαγγειακών νοσημάτων μέσω της διατροφής είναι σίγουρα πιο βιώσιμη, βοηθά στη βελτίωση της ποιότητας της ζωής και δεν έχει παρενέργειες σε σχέση με την φαρμακευτική αγωγή.

Συμβουλές διατροφής για μείωση των καρδιαγγειακών νοσημάτων:

  1. Μειώστε το σωματικό σας βάρος εάν είστε παχύσαρκοι ή υπέρβαροι. Το αυξημένο βάρος αυξάνει την αρτηριακή πίεση και τα επίπεδα κακής χοληστερόλης στο αίμα, τα οποία σχετίζονται με την εμφάνιση στεφανιαίας νόσου. Εάν είστε άτομο φυσιολογικού βάρους διατηρήστε το βάρος σας.
  2. Καταναλώστε επαρκείς ποσότητες φρούτων, λαχανικών και ξηρών καρπών, έτσι όπως καθορίζεται από το πρότυπο της μεσογειακής διατροφής.
  3. Αυξήστε την πρόσληψη πολυακόρεστων και μονοακόρεστων λιπαρών οξέων. Χρησιμοποιείτε ελαιόλαδο για το μαγείρεμα ενώ προσπαθήστε να καταναλώνετε τουλάχιστον 2 φορές την εβδομάδα λιπαρά ψάρια (όπως σολομό, σκουμπρί, σαρδέλα).
  4. Προτιμάτε να καταναλώνετε προϊόντα ολικής άλεσης. Πέραν του ότι βοηθούν στο αίσθημα κορεσμού, επιδημιολογικές έρευνες έχουν δείξει ότι η κατανάλωση 3 μερίδων δημητριακών ολικής άλεσης κάθε ημέρα μπορεί να μειώσει τον κίνδυνο καρδιαγγειακής νόσου σε ποσοστό 25-30%.
  5. Καταναλώνετε 1 ποτήρι κόκκινο κρασί με τα γεύματα. Η αλκοόλη σε μικρές ποσότητες βέβαια δρα ως αιμοστατικός παράγοντας και εμποδίζει την οξείδωση των λιποπρωτεϊνών και αυξάνει την κυκλοφορία της υψηλής πυκνότητας πρωτεϊνών κάτι που οδηγεί σε μειωμένη συχνότητα εμφάνισης καρδιαγγειακών νοσημάτων. Επίσης το κόκκινο κρασί περιέχει το αντιοξειδωτικό ρεσβερατρόλη, το οποίο δρα ευεργετικά για την υγεία.
  6. Αυξήστε τη φυσική σας δραστηριότητα. Με τον τρόπο αυτό μειώνετε την κακή χοληστερόλη και αυξάνεται την καλή. Επίσης η φυσική δραστηριότητα βοηθά στην μείωση σωματικού βάρους και λίπους.

Γράφει η Μαρία Ι. Ρίτσου, Κλινική Διαιτολόγος - Διατροφολόγος

www.diaitologoszografou.gr και www.paidikiaxasarkia.gr