Θωρακίστε μέσω της διατροφής το ανοσοποιητικό του παιδιού σας

Κατηγορία Διατροφή
Τετάρτη, 16 Νοεμβρίου 2016 00:00 Διαβάστηκε 1882 φορές
Issue 76

Η επιστροφή στο σχολείο κατά του φθινοπωρινούς μήνες, εγκυμονεί κινδύνους για τους μικρούς μαθητές καθώς έρχονται συνεχώς σε επαφή με μικρόβια που απειλούν τον οργανισμό τους, σε μικρότερο ή μεγαλύτερο βαθμό. Αυτό που απασχολεί λοιπόν όλους τους γονείς, είναι να διατηρήσουν την καλή υγεία του παιδιού τους. Ένας από τους καλύτερους τρόπους για πρόληψη από το κρυολόγημα και τη γρίπη είναι η υγιεινή διατροφή, η οποία μπορεί να γίνει ισχυρός σύμμαχος στη θωράκιση του ανοσοποιητικού του παιδιού σας. Μέσα από την κατανάλωση θρεπτικών τροφών που θα προσφέρουν στον οργανισμό του παιδιού τις απαραίτητες βιταμίνες, μέταλλα και ιχνοστοιχεία, εξασφαλίζεται σε μεγάλο μέρος η φυσική ενίσχυση του οργανισμού του παιδιού. Μια λοιπόν σωστή και ισορροπημένη διατροφή πρέπει να περιλαμβάνει:

  • Φρούτα και λαχανικά: Ιδιαίτερα τα φρούτα και τα λαχανικά με έντονα χρώματα, περιέχουν αντιοξειδωτικές ουσίες οι οποίες ενισχύουν το ανοσοποιητικό σύστημα του παιδιού. Η πιο σημαντική αντιοξειδωτική ουσία που περιέχεται σε φρούτα και λαχανικά είναι η βιταμίνη C.Τα εσπεριδοειδή είναι γνωστά για την περιεκτικότητά τους σε βιταμίνης C. Καλές πηγές επίσης της βιταμίνης είναι οι πιπεριές, το σπανάκι, το κουνουπίδι, το μπρόκολο, οι φράουλες, τα ακτινίδια. Είναι απαραίτητο το παιδί να καταναλώνει καθημερινά φρούτα και λαχανικά.
  • Ξηρούς καρπούς: Οι ξηροί καρποί είναι πλούσιοι σε βιταμίνη Ε, επίσης μια ισχυρή αντιοξειδωτική ουσία. Η βιταμίνη Ε προστατεύει τον οργανισμό, καθώς παράγει ιντερφερόνη, η οποία βοηθά στην καταπολέμηση των λοιμώξεων, ενώ παράλληλα αυξάνει τη δράση των αντισωμάτων. Δώστε στο παιδί σας ως σνακ ή μέσα σε γιαούρτι, λίγα ανάλατα αμύγδαλα, καρύδια, ηλιόσπορο, η χρησιμοποιήστε τα μέσα σε σαλάτες.
  • Γαλακτοκομικά: Εκτός από το ασβέστιο, τις πρωτεΐνες και τα άλλα θρεπτικά συστατικά που είναι απαραίτητα για το παιδί, το γάλα και το γιαούρτι θα του προσφέρουν και σημαντική ποσότητα βιταμίνης Α. Η βιταμίνη Α επίσης σχετίζεται άμεσα με την ενίσχυση του οργανισμού. Έλλειψη της βιταμίνης μπορεί να προκαλέσει εξασθένηση του οργανισμού απέναντι σε λοιμώξεις. Επιπλέον, βιταμίνη Α σε μεγάλη συγκέντρωση υπάρχει στο συκώτι, στα αυγά, στο σπανάκι.
  • Ντομάτα: Η ντομάτα είναι η πλουσιότερη πηγή λυκοπενίου, μια φυσική, ισχυρή αντιοξειδωτική ουσία η οποία παρουσιάζει ταυτόχρονα και αντικαρκινική δράση. Το λυκοπένιο (στο οποίο η ντομάτα οφείλει το κλασικό κόκκινο χρώμα της) συμβάλλει σημαντικά στην άμυνα του οργανισμού καθώς προσφέρει σημαντική ενίσχυση του ανοσοποιητικού συστήματος. Η απορρόφησή του από τον οργανισμό αυξάνεται σημαντικά όταν θερμανθεί και σε συνδυασμό με κάποιο μονοακόρεστο έλαιο π.χ. ελαιόλαδο. Την επόμενη φορά λοιπόν προτιμήστε να συνδυάσετε τα ζυμαρικά που θα φάει το παιδί σας με μια σάλτσα ντομάτας παρά με τυποποιημένα προϊόντα (π.χ. κέτσαπ).
  •  Δημητριακά και ψωμί: Η μεσογειακή διατροφή έχει σαν βάση της την καθημερινή κατανάλωση δημητριακών και ψωμιού. Οι μεσογειακοί λαοί επίσης φημίζονται για την καλή υγεία και τη μακροζωία τους. Τα δημητριακά και τα αρτοσκευάσματα είναι πλούσια πηγή βιταμίνης Β6, η οποία συνδέεται και αυτή με την ενεργοποίηση του ανοσοποιητικού συστήματος και με την παραγωγή αντισωμάτων ενάντια στους παθογόνους μικροοργανισμούς. Επιπλέον αυτή η ομάδα τροφών περιέχει σε σημαντική συγκέντρωση σελήνιο (στα δημητριακά ολικής αλέσεως), το οποίο είναι ένα ιχνοστοιχείο που σχετίζεται με την ενίσχυση της άμυνας του οργανισμού. Φροντίστε τα παιδιά σας να τρώνε πάντα δημητριακά στο πρωινό τους.
  • Ψάρια: Τα λιπαρά ψάρια περιέχουν ωμέγα-3 λιπαρά οξέα τα οποία παρουσιάζουν φυσική αντιφλεγμονώδη δράση ενώ παράλληλα επιταχύνουν τη δράση των λευκών αιμοσφαιρίων, καταπολεμώντας έτσι τα βακτήρια. Τα ω-3 λιπαρά βοηθούν ακόμη στη σωστή λειτουργία του εγκεφάλου, της καρδιάς, τη μνήμη και την όραση. Είναι απαραίτητο κομμάτι της παιδικής διατροφής, ιδιαίτερα κατά την περίοδο της ανάπτυξης. Φροντίστε το παιδί σας να έχει στο εβδομαδιαίο του διαιτολόγιο 1-2 φορές ψάρια όπως ο σολομός, το σκουμπρί και η σαρδέλα.
  •  Ελαιόλαδο: Το ελαιόλαδο περιέχει όπως προαναφέρθηκε, μονοακόρεστα λιπαρά οξέα που συμβάλλουν στην ενίσχυση του ανοσοποιητικού συστήματος. Σε αντίθεση, τα κορεσμένα και trans λιπαρά αποδυναμώνουν το ανοσοποιητικό σύστημα, καθιστώντας το πιο ευάλωτο σε λοιμώξεις. Χρησιμοποιείτε πάντα για την προετοιμασία του φαγητού του παιδιού σας ελαιόλαδο και αποφύγετε το βούτυρο ή άλλα ζωικά λίπη.
  • Σπανάκι και φυλλώδη λαχανικά: Είναι γνωστό ότι η έλλειψη φολλικού οξέος σχετίζεται με εμφάνιση μεσογειακής αναιμίας και μεγάλη ευαισθησία σε λοιμώξεις. Το φολλικό οξύ βρίσκεται στο σπανάκι, στο μπρόκολο γενικά στα πράσινα φυλλώδη λαχανικά. Μην ξεχνάτε λοιπόν να σερβίρετε στο παιδί σας πάντα σαλάτα με το φαγητό του.
  • Νερό: Το νερό αποτελεί απαραίτητο στοιχείο όχι μόνο για την καλή λειτουργία του ανθρώπινου οργανισμού αλλά και για την επιβίωσή του .Το νερό προσφέρει στον οργανισμό την απαραίτητη ενυδάτωση που τόσο χρειάζεται αλλά και διατηρεί τους ηλεκτρολύτες στα φυσιολογικά επίπεδα διασφαλίζοντας έτσι τη διατήρηση της σωστής θερμοκρασίας του σώματος. Ιδιαίτερα τα παιδιά που συχνά έχουν έντονη φυσική δραστηριότητα, πρέπει να ενυδατώνονται σωστά πίνοντας τουλάχιστον 1- 1,5 λίτρο/ ημέρα.
  • Τέλος, αποφύγετε τα τρόφιμα τα οποία είναι πλούσια σε ζάχαρη και λίπη, όπως συσκευασμένα γλυκίσματα, τσιπς και αναψυκτικά με ζάχαρη καθώς είναι ικανά να μειώσουν τα επίπεδα φυσικής άμυνας.

Η ισορροπημένη διατροφή που περιλαμβάνει τις παραπάνω βιταμίνες και ανόργανα στοιχεία είναι ικανή να θωρακίσει το παιδί σας κατά των κρυολογημάτων αλλά και να διασφαλίσει μία καλή υγεία του οργανισμού.

Εκτός όμως από τη σωστή διατροφή, μπορούμε να προστατεύσουμε τα παιδιά μας με απλές καθημερινές σωστές συνήθειες: με την αποφυγή κλειστών χώρων στους οποίους βρίσκονται πολλά άτομα, την ανανέωση του αέρα σε χώρους με πολλά άτομα (αίθουσα), με σωστό και ποιοτικό ύπνο, δηλαδή συνεχόμενο ύπνος για 8 ώρες, με συχνό πλύσιμο των χεριών στο σχολείο αλλά και στο σπίτι, μπορούμε να εξασφαλίσουμε σε μεγάλο βαθμό μια καλή, ποιοτική ζωή ή ακόμη και για μια ταχύτερη ανάρρωση σε περιπτώσεις ασθενειών.

Μαρία Ρίτσου, Κλινική Διαιτολόγος - Διατροφολόγος