Οστεοπόρωση & Χειροπρακτική

Κατηγορία Χειροπρακτική
Τετάρτη, 16 Μαρτίου 2016 00:00 Διαβάστηκε 2270 φορές
Issue 72

Η έγκαιρη διάγνωση της οστεοπόρωσης είναι σημαντική γιατί συντελεί στην πρόληψή της και φυσικά στην αποφυγή των συνεπειών της νόσου.

Η οστεοπόρωση διακρίνεται σε πρωτοπαθή και δευτεροπαθή.Η πρωτοπαθής είναι α) η μετεμμηνοπαυσιακή οστεοπόρωση που έχει σχέση με τη μειωμένη παραγωγή οιστρογόνων και επηρεάζει κυρίως τα σπογγώδη πλατιά οστά, δηλαδή τους σπονδύλους, τις πλευρές και τη λεκάνη και β) η οστεοπόρωση της μεγάλης ηλικίας άνω των 65 - 70 ετών. Η δευτεροπαθής εμφανίζεται σε ασθενείς που παρουσιάζουν υπερπαραθυροειδισμό, υπερθυροειδισμό και τoσύνδρομο δυσαπορρόφησης, ρευματοειδή αρθρίτιδα, αγκυλοποιητική σπονδυλίτιδα, επίσης σε άτομα που κάνουν χρήση φαρμάκων για μεγάλη χρονική περίοδο όπως π.χ. γλυκοκορτικοειδή, αντιεπιληπτικά, ηπαρίνη κ.α.

Σε ορισμένα άτομα δεν υπάρχουν συμπτώματα και η διάγνωση γίνεται μόνο με ειδικές εξετάσεις, όπως μέτρηση οστικής μάζας. Ορισμένα άτομα μπορούν να παρουσιάσουν:

-πόνο στη ράχη ή εύκολη κόπωση

-πόνο στη σπονδυλική στήλη που προέρχεται από κάταγμα κάποιου σπονδύλου

-κύφωση της θωρακικής μοίρας, κύρτωμα ή κοινώς καμπούριασμα

-ελάττωση του ύψους

-κατάγματα σε άλλα μέρη του σώματος όπως ισχίο, αντιβράχιο

Αν θέλουμε να προστατεύσουμε τον εαυτό μας είναι καθήκον μας να ενημερωθούμε για το τι μπορούμε να κάνουμε πέρα από την εξέταση για να προλάβουμε ή να περιορίσουμε το πρόβλημα.

Η ανακάλυψη διαφόρων μεθόδων απεικόνισης και μέτρησης της οστικής πυκνότητας με τη χρήση ραδιοϊσοτόπων υπό μορφή φωτονίων μονής ή διπλής ενέργειας ή με τη βοήθεια του αξονικού τομογράφου, δίνει την ευκαιρία για την έγκαιρη αντιμετώπιση της νόσου με θεαματικά αποτελέσματα.

Ο ρόλος του ασβεστίου

Το 99% του ασβεστίου που περιέχεται στο σώμα και που παρέχει στα οστά τη στερεότητά, βρίσκεται με τη μορφή ανόργανων αλάτων και ανέρχεται στο 1- 1,5Kg στο σκελετό ενώ το 1% βρίσκεται ελεύθερο στα κύτταρα των διαφόρων ιστών και οργάνων συμπεριλαμβανομένου και του αίματος. Είναι απαραίτητο για τα κύτταρα, για τη σωστή λειτουργία των ζωτικών λειτουργιών του οργανισμού, για τους μύες, τα νεύρα, την καρδιά καθώς και για την πήξη του αίματος και τυχόν αιμορραγία σε περίπτωση τραυματισμού.

Στον ανθρώπινο οργανισμό κυκλοφορούν 0,1g ασβέστιο σε κάθε λίτρο αίματος. Το ασβέστιο προσλαμβάνεται μέσω της τροφής. Βρίσκεται στα γαλακτοκομικά προϊόντα όπως γάλα, γιαούρτι, τυρί, στο κρέας, στα αυγά, στο ψάρια, στη σοκολάτα, στα μήλα, στα πορτοκάλια, στα γκρέιπφρουτ, στις φράουλες, στο λάχανο, στο σπανάκι, στα πράσινα φυλλώδη λαχανικά, στα φασόλια, στους ξηρούς καρπούς (φουντούκια, καρύδια), στα όσπρια, το ταχίνι, το σουσάμι κ.α.

Οι ανάγκες για ασβέστιο διαφέρουν από άτομο σε άτομο, εξαρτώνται από την ηλικία, από την κατάσταση που βρίσκεται ο οργανισμός, το φύλο, τη λήψη φαρμάκων, τους γενετικούς παράγοντες και άλλα. Σε περίπτωση εγκυμοσύνης και θηλασμού καθώς και μετά την εμμηνόπαυση ή στην τρίτη ηλικία, η απαιτούμενη ποσότητα ασβεστίου είναι μεγαλύτερη.

Συμβουλές

-Περιορισμός στο αλάτι στις διατροφικές μας συνήθειες, γιατί το νάτριο που περιέχει το αλάτι τραβάει το ασβέστιο από τα οστά μας.

-Αποφυγή του καπνίσματος γιατί από έρευνες που έχουν γίνει βρέθηκε ότι οι γυναίκες που καπνίζουν έχουν 5% έως 10 % λιγότερη πυκνότητα στα οστά.

-Περιορισμός στο αλκοόλ, γιατί η υπερβολική κατανάλωσή του εμποδίζει την απορρόφηση του ασβεστίου από τα κύτταρα που σχηματίζουν τα οστά. Το ίδιο ισχύει για τον καφέ και τα αναψυκτικά ποτά.

-Όταν η πρόσληψη φωσφόρου είναι μεγαλύτερη του ασβεστίου, μπορεί να οδηγήσει σε αραίωση της πυκνότητας του οστού και γι' αυτό συνιστάται η αποφυγή κόκκινου κρέατος που περιέχει 25 φορές περισσότερο φώσφορο παρά ασβέστιο. 

Παράγοντες που μπορεί να επηρεάσουν αρνητικά την οστεοπόρωση και να την επιδεινώσουν είναι:

-Η ακινητοποίηση στο κρεβάτι λόγω τραυματισμού ή αρρώστιας, το απότομο χάσιμο βάρους, η αμηνόρροια.

-Σημαντικό ρόλο επίσης έχει και το μαγνήσιο.

Μαγνήσιο και Οστεοπόρωση.

Σε περιοδικό της Αμερικάνικης Γεροντολογικής Εταιρείας δημοσιεύθηκε μια μελέτη στην οποία μετά από έρευνες που έκανε μια ομάδα επιστημόνων κατέληξαν στο συμπέρασμα, ότι το μαγνήσιο βοηθά τα οστά πιθανόν όσο και το ασβέστιο. Το μαγνήσιο το συναντάμε στα πράσινα λαχανικά και είναι σημαντικό στοιχείο που απαιτείται για την δημιουργία χλωροφύλλης στα φυτά, υπάρχει επίσης στους ηλιόσπορους, στο σολομό κ.α. και βοηθά το νευρικό και το μυϊκό σύστημα να ηρεμήσει και να επανέλθει σε φυσιολογική κατάσταση. Σε περιπτώσεις έλλειψης μαγνησίου παρατηρούνται προβλήματα στη σωστή λειτουργία του νευρικού συστήματος όπως αισθητικές διαταραχές στα άκρα, μυϊκές κράμπες, ταχυκαρδία, αγγειακά προβλήματα κ.α.

Τα άτομα που κάνουν εξαντλητικές δίαιτες, ως επί το πλείστον για αδυνάτισμα, τα διάφορα παθολογικά προβλήματα κυρίως του εντέρου, κακές συνήθειες όπως η υπερβολική χρήση αλκοόλ, διάφορα φάρμακα, κυρίως τα διουρητικά, καθώς και η προχωρημένη ηλικία είναι οι βασικοί παράγοντες που παρατηρείται συνήθως μειωμένη απορρόφηση του μαγνησίου και αυξημένη αποβολή του από τα νεφρά. Να τονισθεί όμως ότι άτομα που καταβάλουν μεγάλη μυϊκή προσπάθεια στη δουλειά τους, οι αθλητές, καθώς επίσης οι γυναίκες που κυοφορούν ή που θηλάζουν έχουν περισσότερη ανάγκη από μαγνήσιο.

Έχει συζητηθεί επίσης ότι όταν υπάρχει μεγάλη έλλειψη μαγνησίου στον οργανισμό ενεργοποιείται η παραθορμόνη (η ορμόνη που ελέγχει και το ασβέστιο του αίματος) και αφενός εμποδίζει την αποβολή του μαγνησίου από τα νεφρά αφετέρου το αποδεσμεύει από τα οστά διατηρώντας έτσι τα επίπεδά του στο αίμα σταθερά, ταυτόχρονα όμως προδιαθέτει τον οργανισμό σε οστεοπόρωση.

Το άτομο με ένα φυσιολογικό πεπτικό σύστημα, μπορεί να τρώει θρεπτικές και υγιεινές τροφές κατάλληλα συνδυασμένες. Η ενυπάρχουσα ευφυΐα του σώματος είναι ο χημικός που παίρνει από τις τροφές όλα τα χημικά συστατικά, μέταλλα και βιταμίνες που είναι απαραίτητα για την υγεία και τη ζωτικότητα του οργανισμού. Όταν όμως λαμβάνεται αρκετή ποσότητα ασβεστίου από τη τροφή αλλά δεν απορροφάται για διάφορους λόγους, δε μπορεί ούτε να κατανεμηθεί με αποτέλεσμα να προκύπτουν προβλήματα υγείας. Έτσι ο οργανισμός αναγκάζεται να το πάρει από τα οστά για να διατηρήσει την ποσότητα ασβεστίου που είναι απαραίτητη στο αίμα. Αν αυτό συνεχιστεί για μεγάλο χρονικό διάστημα, τα οστά αφαλατώνονται, προκαλείται οστεοπενία, οστεοπόρωση και κατ' επέκταση οστεοπορωτικά κατάγματα.

Όταν το ασβέστιο φτάσει στο έντερο, απορροφάται με τη βοήθεια της βιταμίνης Dκαι έτσι μπαίνει στην κυκλοφορία του αίματος όπου το μεγαλύτερο μέρος πάει στα οστά και λιγότερο στα κύτταρα. Το ασβέστιο απεκκρίνεται από τον οργανισμό μέσω του εντέρου και των νεφρών.

Η απορρόφηση γίνεται με τη βοήθεια της σωστής κίνησης ή άσκησης. Γι' αυτό η μυϊκή άσκηση εκτός από την κατανομή της τροφής που συντελεί στο σχηματισμό νέου οστού και στην υγιή λειτουργία του ήδη υπάρχοντος, βοηθά στην ενδυνάμωση του μυϊκού συστήματος που κατ' επέκταση στηρίζει το οστικό σύστημα. Πριν αρκετά χρόνια ο αθλητής Όoυενς σε ολυμπιακούς αγώνες τερμάτισε με σπασμένο πόδι, επειδή είχε αρκετά δυνατό μυϊκό σύστημα.

Η άσκηση αποτελεί ένα σπουδαίο παράγοντα για την εσωτερική καθαριότητα του σώματος. Όταν το σώμα δεν ασκείται όχι μόνο δεν μπορεί να αφομοιώσει σωστά την τροφή, αλλά έχει και έλλειψη δύναμης και τόνου στους κοιλιακούς μύες κι αυτή η αδυναμία προκαλεί συχνά δυσκοιλιότητα. Γι' αυτό, το άτομο πρέπει να ασκείται για να επιφέρει εφίδρωση, που με τη σειρά της βοηθά τους πόρους να αποβάλουν τοξίνες, διαφορετικά επιβαρύνονται τα νεφρά. Με την άσκηση διεξάγεται ομαλά η κυκλοφορία κι έτσι το αίμα μπορεί να μεταφέρει τις άχρηστες ουσίες στα απεκκριτικά όργανα απ' όπου θα αποβληθούν.

Η γυμναστική είναι βασικός παράγοντας τόσο για τη δημιουργία γερού σκελετού, όσο και για τη διατήρηση της οστικής μάζας μετά την εμμηνόπαυση. Με την άσκηση ασκείται η απαραίτητη πίεση στα οστά, που επιτρέπει στα νέα άτομα να φτιάξουν γερό σκελετό και στους ενήλικες και ηλικιωμένους να διατηρήσουν την οστική μάζα. Συνιστάται το βάδισμα, το τρέξιμο, ο χορός, η αεροβική γυμναστική, το κολύμπι, το τένις κ.α. ανάλογα με τις δυνατότητες του κάθε σώματος. Η έκθεση στον ήλιο σε επιτρεπτά όρια είναι αρκετά ευεργετική για την πρόσληψη βιταμίνης D.

Πάντοτε σε συνεννόηση με το γιατρό που σας παρακολουθεί ή με τα κέντρα οστεοπόρωσης, ακολουθήστε τις οδηγίες των ειδικών σχετικά με την προτεινόμενη αγωγή.

Η Χειροπρακτική μπορεί να βοηθήσει το σκελετικό καθώς και μυϊκό σύστημα με τις μεθόδους που εξειδικεύεται, όταν δεν υπάρχουν παθολογικά αίτια ή μαζί με μια συντρέχουσα ιατρική περίθαλψη. Η σωστή λειτουργία των σπονδύλων και των άλλων οστών καθώς και η σωστή άσκηση βοηθούν το άτομο να βελτιώσει την υγεία του και να έχει μια πληρέστερη ζωή. Στη χειροπρακτική επιστήμη υπάρχουν εξειδικευμένες τεχνικές που βοηθούν τα άτομα με οστεοπόρωση.

 

 

Γράφει η Ελένη Σκαρπαθάκη, Δρ Χειροπρακτικής