The Ayurvedic Way - Αγιουρβέδα και στρες

Κατηγορία Ayurveda
Τετάρτη, 13 Ιουλίου 2016 00:00 Διαβάστηκε 2076 φορές
Issue 74

Η Δρ Ντίπα Απτέ αναλύει τις διαταραχές άγχους και προτείνει λύσεις σύμφωνα με την επιστήμη της Αγιουρβέδα

Η αύξηση στις διαταραχές άγχους είναι ένα γνωστό παγκόσμιο πρόβλημα στις σύγχρονες κοινωνίες. Οι κύριες αιτίες για αυτό είναι η ταχεία αστικοποίηση, ο υπερπληθυσμός και ο πολύ ταραχώδης τρόπος ζωής με πάρα πολλούς στόχους και πολύ λίγο χρόνο στη διάθεσή μας.

Παράγοντες όπως το άγχος στην εργασία, οι προβληματικές σχέσεις, η αναμονή για το λεωφορείο για μεγάλο χρονικό διάστημα, το μποτιλιάρισμα, οι ταινίες τρόμου, οι εξετάσεις και πολλοί άλλοι, οδηγούν στο στρες. Προκαλούν αλλαγές όχι μόνο στο ψυχολογικό επίπεδο, αλλά και στον εγκέφαλο, επηρεάζοντας το αυτόνομο νευρικό σύστημα, το οποίο αργότερα οδηγεί σε ασθένειες όπως η υπέρταση, οι καρδιακές παθήσεις, οι αλλεργίες, ο διαβήτης κ.α.

Έχουν υπάρξει πολλές περιγραφές και εξηγήσεις για την ανάπτυξη του στρες. Ωστόσο μεταξύ των πάρα πολλών περιγραφών, το μοντέλο του μηχανισμού πάλης-φυγής (flightorfight) έχει γίνει ευρέως αποδεκτό. Σε καταστάσεις κινδύνου, ο οργανισμός παράγει μεγάλες ποσότητες αδρεναλίνης, διεγείροντας το συμπαθητικό νευρικό σύστημα. Αυτό με τη σειρά του οδηγεί σε μυϊκές συστολές, επιτάχυνση του καρδιακού ρυθμού, αυξημένη αρτηριακή πίεση, αύξηση του αναπνευστικού ρυθμού, εφίδρωση, επιβράδυνση της πέψης κλπ. Αυτό οδηγεί τελικά στο μηχανισμό πάλης-φυγής.

Τα στάδια του συνδρόμου στρες:

1. Απλή ενεργοποίηση του μηχανισμού πάλης-φυγής.

2. Συνεχής μυϊκή ένταση, συνήθεια λανθασμένης αναπνοής.

3. Μυϊκοί πόνοι και σπασμοί, πόνοι χαμηλά στην πλάτη, πόνοι στον αυχένα, τους ώμους και την ωμοπλάτη.

4. Ψυχική κόπωση, συνεχής καταπόνηση, εύκολη ευερεθιστικότητα, όλα φαίνονται υπερβολικά.

5. Οργανικά προβλήματα όπως δυσπεψία, γαστρικά έλκη, δυσκοιλιότητα, υπέρταση, πονοκέφαλοι, δερματικές παθήσεις, γαστρεντερικές ασθένειες.

6. Νευρικός κλονισμός, σύνδρομο εργασιακής εξουθένωσης (Burnout), σωματική κατάρρευση.

Διαχείριση του στρες στην καθημερινή ζωή:

• Ελαχιστοποιήστε τους παράγοντες που οδηγούν σε στρεσογόνες καταστάσεις. Επιδιώξτε την ισορροπία μεταξύ εργασίας και ελεύθερου χρόνου.

• Ο χώρος εργασίας σας θα πρέπει να είναι εργονομικά σχεδιασμένος. Η πολύωρη εργασία επηρεάζει σε μεγάλο βαθμό την υγεία των ματιών. Τα συχνά διαλείμματα είναι απαραίτητα όπως και οι τακτικές ασκήσεις των ματιών.

• Το σώμα μας χρειάζεται να κινείται, προκειμένου να κατανεμηθούν σωστά οι ορμόνες του στρες. Αποκτήστε τη συνήθεια να ασκήστε όσο το δυνατόν τακτικότερα. Η ασκήσεις γιόγκα είναι η καλύτερη επιλογή. Μέσα από ήπιες διατάσεις, αφαιρείται η ένταση που έχει συσσωρευτεί στους μύες, αλλά και οι μύες αναπτύσσονται ομοιόμορφα. Μια σύντομη φάση χαλάρωση στο τέλος κάθε συνεδρίας γιόγκα επιταχύνει την διάσπαση των ορμονών του στρες και ενισχύει το ανοσοποιητικό σύστημα.

• Οι στάσεις της γιόγκα που είναι χρήσιμες στη διαχείριση του στρες είναι η στάση του ώμου (Sarvangasana), του άροτρου (Halasana), της μισής στροφής της σπονδυλικής στήλης (ArdhaMatsyendrasana) και της ακρίδας (Salabhasana). Η στάση του λιονταριού (Simhasana) είναι επίσης αποτελεσματική στην απελευθέρωση του στρες.

• Αναπνευστικές ασκήσεις όπως η UjjayiPranayamaηρεμούν και βοηθούν στην ανακούφιση από το στρες. Ο διαλογισμός τα σαββατοκύριακα βοηθά στην ψυχολογική προετοιμασία για τη νέα εβδομάδα.

• Η διατροφή επηρεάζει σημαντικά τη συσσώρευση του στρες. Το αλκοόλ, το κάπνισμα, το κρέας, η ζάχαρη, ο καφές κλπ αυξάνουν τον κίνδυνο δημιουργίας στρες σε ένα ήδη ευπαθές σώμα. Από την άλλη πλευρά, το τσάι με τζίντζερ και λεμόνι έχει θετική και χαλαρωτική επίδραση. Τα κατευναστικά αφεψήματα βοηθούν στην ανακούφιση από το στρες. Οι σαλάτες, τα λαχανικά, τα φρούτα και τα γαλακτοκομικά προϊόντα αυξάνουν την αντίσταση στη δημιουργία στρες. Είναι σημαντικό να αποφεύγετε την κατανάλωση τροφής λόγω στρες (συχνή πολυφαγία κάτω από πίεση). Πάρτε το χρόνο σας για να απολαύσετε ό, τι τρώτε.

• Το γέλιο είναι το καλύτερο φάρμακο και ένας πολύ καλός τρόπος για να χαλαρώσετε. Το πιο σημαντικό είναι να σκέφτεστε θετικά, να ζείτε το παρόν και να διατηρείτε την ψυχραιμία σας σε αγχωτικές καταστάσεις.

Η Δρ Ντίπα Απτέ είναι διαπιστευμένη ιατρός της ινδικής ιατρικής, καθηγήτρια γιόγκα και θεραπεύτρια αγιουρβέδα. Κάνει συχνά διαλέξεις για την αγιουρβέδα και τη γιόγκα και διευθύνει το δικό της ιατρείο στο Λονδίνο (ayurvedapura.com)