Ayurveda: 5 τρόποι για να αντιμετωπίσετε τους πόνους περιόδου

Κατηγορία Ayurveda
Τρίτη, 16 Απριλίου 2019 13:04 Διαβάστηκε 345 φορές
Τεύχος 90 Αλεξάνδρα Μιχαλοπούλου

Για πλήθος γυναικών είναι ένας κακός εφιάλτης που επανέρχεται με μηνιαία συχνότητα και διαφορετικές μορφές: ορισμένες φορές έχουν την οξύτητα κολικών και το πρώτο εικοσιτετράωρο καθηλώνουν την πάσχουσα σε εμβρυϊκή θέση∙ άλλοτε πάλι εστιάζονται στη μέση και είναι αμβλυμένης έντασης, αλλά διαρκούν για ημέρες.  

Για τη Αγιουρβέδα, η εμμηνόρροια είναι μια απόλυτα φυσιολογική λειτουργία αποτοξίνωσης και ανανέωσης του γυναικείου οργανισμού. Μαζί με το αίμα, από το σώμα εξέρχεται και απομακρύνεται το τοξικό φορτίο (ama) που έχει συσσωρευτεί εντός του κατά τη διάρκεια του μήνα. Αυτή η διαδικασία απόρριψης τοξινών διέπεται από την ενέργεια vata∙ από το στοιχείο του αέρα που κινεί τα εκάστοτε τοξικά κατάλοιπα προς έξοδο από το σώμα μέσω του εντερικού σωλήνα, της ουροφόρου οδού και της μήτρας.

Όταν η αέρια αυτή ενέργεια κινείται ανεμπόδιστη, η αποβολή τοξινών μέσω της εκροής αίματος γίνεται αβίαστα και ανώδυνα. Οι πόνοι που εμφανίζονται ως κράμπες στην κοιλιακή χώρα ή χαμηλά στην πλάτη είναι ενδείξεις μπλοκαρισμένης ενέργεια vata, η οποία περιορίζει την ελεύθερη ροή του αίματος και την απομάκρυνση των τοξικών ουσιών που παραμένουν και λιμνάζουν στο εσωτερικό του οργανισμού, «γονατίζοντάς» τον.

Για την απελευθέρωση της κινητήριας καθοδικής ενέργειας vata και την ανακούφιση από κράμπες, η Αγιουρβέδα συνιστά αλλαγές στη διατροφή και την προσωπική περιποίηση τις παραμονές και πρώτες ημέρες της περιόδου, καθώς και την εκτέλεση ήπιων στάσεων (asanas) της γιόγκα.

1. Διατροφή

Καταναλώστε τροφές που ζεσταίνουν και κατευνάζουν το πεπτικό σύστημα: ετοιμάστε πιάτα με ρύζι, μαγειρεμένα πράσινα λαχανικά (σπανάκι, σέσκουλο, μπρόκολο) και (μουσκεμένα και προβρασμένα) φασόλια. Επίσης, τροφές πλούσιες σε βιταμίνη Ε, όπως ηλιόσπορους, αμύγδαλα, αβοκάντο και σολωμό για να αυξήσετε τα επίπεδα της ορμόνης προγεστερόνης. Αποφύγετε τρόφιμα κρύα και ωμά, καθώς και τροφές που τείνουν να δημιουργούν ama, όπως το κόκκινο κρέας, τα τυριά και η σοκολάτα. Για να υποβοηθήσετε τη ροή του αίματος και την αποβολή των τοξινών, πίνετε ζεστό νερό (με μια πρέζα τζίντζερ ή μια κουταλίτσα μέλι για τη γεύση) καθ’ όλη τη διάρκεια της μέρας.

 2. Βότανα - Αφεψήματα

Ειδικά αν τις πρώτες ημέρες της περιόδου συνηθίζετε να αισθάνεστε οξείς πόνους, το διάστημα αυτό και λίγες ημέρες νωρίτερα αποφύγετε την υπερβολική κατανάλωση καφέ και καφεϊνούχων ροφημάτων που εντείνουν τις κράμπες. Αντίθετα, το αφέψημα από φύλλα σμεουριάς, τονώνει τη μήτρα και ανακουφίζει από τους εμμηνορροϊκούς πόνους∙ πιείτε το καθημερινά, ιδίως την εβδομάδα πριν την έναρξη της περιόδου.

 3. Συμπληρώματα

Το «αστέρι» της συλλογής των αγιουρβεδικών βοτάνων σε ό,τι αφορά την εμμηνόρροια –την ομαλή διοχέτευση του αίματος και των συναποβαλλόμενων με αυτό ουσιών έξω από το σώμα και την απάλυνση των επώδυνων συμπτωμάτων- ακούει στο όνομα «shatavari» και το βρίσκετε σε κάψουλες ή σκόνη. Οι σπόροι της τριγωνέλλας, προσλαμβανόμενοι το πρώτο τριήμερο της περιόδου, σε σκόνη ή κάψουλες, επίσης εξομαλύνουν τη ροή και μειώνουν τους σχετικούς πόνους.

 4. Άσκηση – Γιόγκα

Η ήπια γιόγκα μπορεί να αποδειχθεί ιδιαίτερα ευεργετική για τις γυναίκες που υποφέρουν αυτές τις μέρες. Στάσεις (asanas) που επικεντρώνονται στην κοιλιά, τη λεκάνη και τη σπονδυλική στήλη – όπως χαιρετισμοί στον ήλιο και κάμψεις προς τα πίσω, όπως η ξαπλωμένη ανάσκελα (με υποστήριγμα) «στάση του τσαγκάρη» (supta baddha konasana), μπορούν να ανακουφίσουν από τον πόνο. Η όρθια πρόσθια αναδιπλωμένη στάση (padahastasana), όπου τα χέρια αγγίζουν τα πέλματα, είναι εξίσου ιδανική για την αντιμετώπιση του πόνου χαμηλά στην πλάτη επειδή βελτιστοποιεί την κυκλοφορία της ενέργειας vata. Αν πονάτε πολύ, απλά εκτελέστε τη «στάση του παιδιού» (balasana).   

5. Μασάζ

Η περιοχή της κοιλιάς και του υπογάστριου που, κατά κόρο, αποτελεί το επίκεντρο των πόνων της περιόδου, είναι ένα από τα πιο μαλακά και ευαίσθητα σημεία του σώματος. Ένα απαλό μασάζ με κάποιο από τα φυτικά έλαια που χρησιμοποιούνται στην Αγιουρβέδα (σησαμέλαιο ή αμυγδαλέλαιο, κατά προτίμηση) θερμαίνει την περιοχή, αποσυμφορεί την ενέργεια vata που έχει μπλοκαριστεί εκεί, αυξάνει την κυκλοφορία του αίματος και διευκολύνει τη ροή του και την αποβολή της ama από το σώμα.

Τις ημέρες λίγο πριν την περίοδο και το πρώτο διήμερο αυτής, αφιερώστε λίγα λεπτά σε ένα ανακουφιστικό μασάζ στην κοιλιακή χώρα. Καθιστή ή ξαπλωμένη, ρίξτε λίγες σταγόνες φυτικού ελαίου γύρω από τον ομφαλό (ένα βασικό κέντρο ενέργειας του σώματος). Ξεκινώντας από το σημείο αυτό εκτελέστε σπειροειδείς κινήσεις, με κατεύθυνση προς τα έξω, καλύπτοντας σιγά σιγά την ευρύτερη επιφάνεια της κοιλιάς. Τους πρώτους μικρούς κύκλους της σπείρας, διαγράψτε τους χρησιμοποιώντας μόνο τα –ενωμένα- δάχτυλα. Όσο οι κύκλοι μεγαλώνουν και κατευθύνεστε προς τα πλευρά, χρησιμοποιείτε ολοένα και μεγαλύτερο μέρος της παλάμης.

Ο εμμηνορροϊκοί πόνοι είναι δυσάρεστοι, αλλ’ όχι αναπόφευκτοι. Η Αγιουρβέδα παρέχει τα μέσα να απαλλαγείτε σε μεγάλο βαθμό από αυτούς και η συγκεκριμένη περίοδος της ζωής σας να μην υστερεί σε άνεση, ενεργητικότητα και δράση.