Βασική ενίσχυση του ανοσοποιητικού έχει αποδειχθεί η πρακτική στη Γιόγκα

Κατηγορία Yoga
Τετάρτη, 16 Νοεμβρίου 2016 00:00 Διαβάστηκε 2392 φορές
Issue 76

Το φθινόπωρο είναι πάντα μια εποχή δύσκολη για τους περισσότερους από εμάς, ίσως λόγω της αλλαγής-πτώσης της θερμοκρασίας που επηρεάζει καταρχήν την ψυχολογία μας. Καθώς τα νέα ξεκινήματα μας τρομάζουν, το άγχος και η βιασύνη για επαγγελματικές ή άλλου τύπου προθεσμίες αυξάνεται, η έλλειψη ύπνου και άσκησης μας εξουθενώνει, οι εποχιακές αλλεργίες επιδρούν και φυσικά η γρήγορη/έτοιμη τροφή μας αποδυναμώνει, όλα αυτά μαζί μας καθιστούν απροετοίμαστους και έχουν ως αποτέλεσμα να είμαστε επιρρεπείς σε γρίπες, κρυώματα και ασθένειες.

Από τους αρχαίους Γιόγκις της Ινδίας ως σήμερα έχουμε ανακαλύψει το θαύμα της αναπνοής: οι αναπνευστικές τεχνικές που χρησιμοποιούμε για να βοηθήσουμε την εκκαθάριση των πνευμόνων και της ρινικής κοιλότητας προσφέρουν άφθονο οξυγόνο, απομακρύνουν τις τοξίνες, ενισχύουν θετικά τη διάθεσή μας.

Βάζοντάς τα σε μια σωστή σειρά λοιπόν, μαθαίνοντας σωστή αναπνοή γίνεται καλύτερη οξυγόνωση, έτσι γίνεται σωστή αιμάτωση στα όργανα, τους μυς και τις λειτουργίες τους με τέτοιον τρόπο ώστε να αποβάλλονται οι τοξίνες που το σύστημά μας μαζεύει καθημερινά από τροφές, από χαμηλά επίπεδα ενέργειας, χαμηλή ή καθόλου αναπνευστική λειτουργία και κακή ψυχολογία. Σε συνδυασμό με τις σωματικές στάσεις (asanas) που το σώμα εξασκεί για ενδυνάμωση, ευλυγισία, ευκαμψία αλλά και για να βελτιώσει τυχόν μυοσκελετικές παθήσεις, πετυχαίνουμε άλλο έναν από τους παράγοντες που προαναφέραμε στην αρχή για την ενίσχυση της άμυνας του οργανισμού μας. Τέλος οι τεχνικές αυτοσυγκέντρωσης του νου και η βαθιά χαλάρωση της Γιόγκα προκαλούν μια ρύθμιση κι απελευθέρωση στο ορμονικό και το νευρικό σύστημα που ωφελεί σε βάθος χρόνου αυτόν που τις εξασκεί, επιφέροντας υγεία στο ενδοκρινικό σύστημα και καλύτερο ύπνο.

Χρειάζεται όμως μια ολοκληρωμένη πρακτική για να λειτουργήσει σε όλα τα συστήματα, συγκεκριμένα πρακτική σε στάσεις (όρθιες, υπερεκτάσεις, διπλώσεις κορμού, στροφές κορμού, ανεστραμμένες στάσεις, μεγάλες διατάσεις και ανοίγματα), αναπνευστικές τεχνικές και βαθιά χαλάρωση. Είναι απαραίτητο να συμπεριληφθεί η κατάλληλη σειρά πρακτικών για να επιφέρουμε τα ευεργετήματα που επιθυμούμε αργότερα.

Πέρα από τα σωματικά οφέλη και τα ευεργετήματα που λαμβάνει κάποιος που ασκεί τη Γιόγκα συστηματικά, ας δούμε πώς και γιατί είναι δυνατόν να έχει ουσιαστική επίδραση στην ανθρώπινη φυσιολογία.

Η Γιόγκα μας ωφελεί σε γενετικό επίπεδο όπως έδειξαν έρευνες από το Όσλο της Νορβηγίας, όπου πριν από πέντε χρόνια ειδικές μελέτες απέδειξαν πως οι πρακτικές της Γιόγκα δημιουργούν την ονομαζόμενη «αντίδραση χαλάρωσης», μια κατάσταση βαθιάς ξεκούρασης που επηρεάζει μακροπρόθεσμα τη γονιδιακή έκφραση, ένας επιστημονικός όρος για την «ενεργοποίηση» ενός συγκεκριμένου γονιδίου, το οποίο μεταφέρει πληροφορίες στο λειτουργικό προϊόν (RNA) και συνδέεται με το ανοσοποιητικό σύστημα του σώματος πραγματοποιώντας άμεσα σωστή ρύθμιση.

Σαν ολιστικό σύστημα η Γιόγκα επιδρά στη γενική μας υγεία, πώς:

  • Ενεργοποιεί και βελτιώνει το ανοσοποιητικό σύστημα
  • Βελτιώνει τη λειτουργία της καρδιάς και ρυθμίζει την αρτηριακή πίεση
  • Τονώνει το λεμφικό σύστημα
  • Βελτιώνει την αναπνευστική λειτουργία των πνευμόνων
  • Καθαρίζει και μαλάσει τα κοιλιακά όργανα επιφέροντας σωστή λειτουργία στο γαστρεντερικό σύστημα ενώ ταυτόχρονα ρυθμίζει την όρεξη
  • Απελευθερώνονται ενδορφίνες (νευροδιαβιβαστές- ορμόνες ευτυχίας) που επιδρούν ηρεμιστικά στο νευρικό σύστημα προκαλώντας ευφορία, θετική διάθεση
  • Βελτιώνει την αντοχή τόσο τη σωματική όσο και την ψυχική
  • Ο διαλογισμός αυξάνει τις ενδορφίνες και μειώνει τα επίπεδα της κορτιζόλης (ορμόνη του στρες)
  • Αναπτύσσει την επίγνωση του σώματος
  • Βελτιώνει τους μηχανισμούς της σκέψης
  • Καλλιεργείται η συναισθηματική μας νοημοσύνη
  • Αναπτύσσει την επικοινωνία μεταξύ σώματος-νου
  • Μας φέρνει σε επαφή με την πνευματική μας φύση

Σε περίπτωση που δεν ασκείστε, να θυμάστε πως κάθε εποχή είναι κατάλληλη για να ξεκινήσει κανείς Γιόγκα, αρκεί να έχει υπομονή ώσπου να βρει το δάσκαλο και το είδος που του ταιριάζει. Τότε από τον πρώτο μήνα κιόλας θα αρχίσετε να παρατηρείτε θετικές διαφορές.

Πριν προλάβουν να πέσουν οι άμυνες του οργανισμού λοιπόν θα πρέπει να θυμόμαστε, να φροντίζουμε προληπτικά αυτούς τους 4 βασικούς παράγοντες που δουλεύουν για να μην ασθενήσουμε :

Σωστή διατροφή

Ποιοτικός ύπνος

Συνεπής άσκηση

Καλή ψυχική κατάσταση

 

Γιάννα Παπαδοπούλου,

Πιστοποιημένη Δασκάλα Γιόγκα- Ινστιτούτο Ολικής Χάθα Γιόγκα Νέα Υόρκη

E. ianna_papa@yahoo.com