Έρευνα: Τα μικρόβια του εντέρου μπορούν να καταπολεμήσουν τα παράσιτα

Κατηγορία Έρευνα
Παρασκευή, 02 Νοεμβρίου 2018 12:26 Διαβάστηκε 247 φορές
online Ιορδάνης Βελισσάρης

Η ικανότητά σας να καταπολεμάτε τα παρασιτικά σκουλήκια μπορεί να βοηθηθεί από το μικροβίωμα του εντέρου σας. Σε αυτό το συμπέρασμα κατέληξαν οι ερευνητές από το πανεπιστήμιο του St. Louis της Ουάσιγκτον, στη μελέτη τους που δημοσιεύτηκε στο Microbiome.

Μελετώντας το έντερο ανθρώπων από τη Λιβερία και την Ινδονησία ανακάλυψαν ότι το μικροβίωμα του εντέρου τους ήταν εντυπωσιακά παρόμοιο, ανεξάρτητα από την απόσταση μεταξύ των δύο εθνών. Για τη μελέτη τους, οι ερευνητές συνέλεξαν συνολικά 402 δείγματα κοπράνων από 250 άτομα σε χωριά και στις δύο χώρες. Τα δείγματα στη συνέχεια υποβλήθηκαν σε δοκιμές για να προσδιοριστούν τα περιέχοντα παράσιτα. Μετά από αυτό, σε όλα τα δείγματα αναλύθηκε το μικροβίωμα του καθενός.

Οι ερευνητές μπόρεσαν να εντοπίσουν 12 μικροβιακά στελέχη από τα έντερα μολυσμένων συμμετεχόντων, με το πιο αξιοσημείωτο να είναι το Olsenella. Συνήθως, αυτό το βακτήριο είναι περισσότερο γνωστό για την πρόκληση ενδοδοντικών λοιμώξεων ή μολύνσεων του οδοντικού πολφού. Ωστόσο, όταν δίνεται ως προβιοτικό, το Olsenella έχει αποδειχθεί ότι μειώνει επίσης τη φλεγμονή του εντέρου.

Μεταξύ εκείνων που ήταν απαλλαγμένοι από παρασιτικά σκουλήκια, οι ερευνητές ανακάλυψαν την παρουσία των Lachnospiraceae σε μεγάλους αριθμούς. Ως κοινό εντερικό βακτήριο των θηλαστικών, το Lachnospiraceae ενδιαφέρει τους ερευνητές λόγω της ικανότητάς του να παράγει βουτυρικό οξύ, το οποίο με τη σειρά του έχει τη δυνατότητα να μειώνει τον κίνδυνο καρκίνου του παχέος εντέρου. Αυτό το βακτήριο συνδέεται επίσης με τη φλεγμονή.

Δεδομένων αυτών των ευρημάτων, οι ερευνητές δήλωσαν ότι η μικρότερη συχνότητα εμφάνισης παρασίτων σε ορισμένα άτομα μπορεί να οφείλεται σε φλεγμονή. Μιλώντας στο WAMU.org, η συγγραφέας της μελέτης Makedonka Mitreva αναφέρει:

"Όταν το σώμα μολυνθεί με σκουλήκια, προσπαθεί να τα αποβάλλει με μια φλεγμονώδη αντίδραση. Οι σκουλήκια πρέπει να πολεμήσουν για να παραμείνουν στο έντερο. Γι 'αυτό είναι γνωστό ότι οι σκώληκες εκκρίνουν αντιφλεγμονώδη μόρια για τη μείωση της φλεγμονής. Η ερμηνεία μας είναι ότι τα παράσιτα χρειάζονται ένα υγιές περιβάλλον για να επιβιώσουν. Τα καλά βακτήρια μπορεί να διευκολύνουν την παρασιτική επιβίωση, έτσι ένα βακτήριο όπως το Olsenella που μειώνει τη φλεγμονή του εντέρου είναι χρήσιμο."

Σε μια ξεχωριστή δήλωση στην NutraIngredients.com, η Mitreva παρατήρησε ότι αυτό θα μπορούσε να δώσει ελπίδες για άτομα που ζουν σε περιοχές όπου οι παρασιτικές λοιμώξεις είναι συχνές - ιδιαίτερα επειδή υπάρχουν αυξανόμενα στοιχεία που δείχνουν ότι αυτά τα παρασιτικά σκουλήκια αναπτύσσουν αντίσταση στις συμβατικές φαρμακευτικές θεραπείες. "Το μεγάλο πρόβλημα είναι η επανεμφάνιση. Ακόμα κι αν η θεραπεία λειτουργήσει και η μόλυνση έχει ξεπεραστεί, η έκθεση σε μολυσμένο χώμα είναι τόσο διαδεδομένη ώστε είναι εξαιρετικά συχνές νέες μολύνσεις", εξηγεί.

Έτσι, η λύση μπορεί να έγκειται στην αλλαγή μικροβίων του εντέρου αντί να επιχειρηθεί η θανάτωση των παρασίτων . "Στην ιδανική περίπτωση, θα θέλαμε να είμαστε σε θέση να προτείνουμε τροφές που έχουν υποστεί φυσική ζύμωση που θα μπορούσαν να μεταβάλουν το μικροβίωμα και να οδηγήσουν σε μειωμένο ρυθμό επαναμόλυνσης", αναφέρει. "Αντί να δίνουμε περισσότερα αντιελμινθικά φάρμακα, θέλουμε να βοηθήσουμε τους ανθρώπους να καταπολεμήσουν τη μόλυνση μόνοι τους".

Πώς μπορούν να βοηθήσουν τα προϊόντα ζύμωσης;

Η διαδικασία ζύμωσης ενθαρρύνει την ανάπτυξη «φιλικών» βακτηρίων. Λέγονται έτσι γιατί αν ληφθούν μέσω της τροφής, αυτά τα βακτήρια μπορούν να βοηθήσουν στην ανασύσταση του μικροβιώματος του εντέρου και ακόμη και στη διαφοροποίησή του. Ένα άλλο πλεονέκτημα των ζυμωμένων τροφών είναι ότι έρχονται προκατασκευασμένα (με φιλικά βακτήρια που τρέφονται με φυσικά σάκχαρα). Αυτό τα καθιστά σημαντικά για την πέψη, καθώς το σώμα μπορεί να απορροφήσει καλύτερα τα θρεπτικά συστατικά.

Τα ζυμωμένα τρόφιμα είναι διαθέσιμα σε πολλές μορφές, όπως για παράδειγμα:

  • Γιαούρτι: Το πλούσιο προβιοτικό περιεχόμενο του γιαουρτιού το καθιστά ένα από τα καλύτερα τρόφιμα που έχουν υποστεί ζύμωση. Αποφύγετε το γιαούρτι που έχει πρόσθετα φρούτα ή σάκχαρα.
  • Sauerkraut: Το ξινολάχανο εκτός από την δράση του ως προβιοτικό είναι επίσης γνωστό ότι περιέχει πολλά άλλα θρεπτικά συστατικά. Περιέχει διαιτητικές ίνες, ασβέστιο, σίδηρο και βιταμίνες Α, C και Κ.

 

Πηγές: NutraIngredientsWAMUMindBodyGreen