Έρευνα: Η έκθεση σε συνθετικές βιταμίνες καταστρέφει την ανάπτυξη των παιδιών.

Κατηγορία Έρευνα
Δευτέρα, 18 Φεβρουαρίου 2019 13:04 Διαβάστηκε 314 φορές
online Ιορδάνης Βελισσάρης

Ο καθένας θέλει το καλύτερο για τα παιδιά του, αλλά το να τους δίνουμε συνθετικές βιταμίνες στα πρώτα χρόνια της ζωής τους μπορεί να τους προκαλέσει περισσότερη βλάβη παρά καλό, σύμφωνα με μελέτη του περιοδικού Physiology International. Στη μελέτη, ο György Csaba του Πανεπιστημίου Semmelweis στην Ουγγαρία αποκάλυψε ότι η έκθεση σε συνθετικές λιποδιαλυτές βιταμίνες μπορεί να επηρεάσει δυσμενώς πολλά συστήματα οργάνων αργότερα στη ζωή τους.

Οι λιποδιαλυτές βιταμίνες - στις οποίες περιλαμβάνονται οι βιταμίνες Α, D, Ε και Κ - είναι αυτές που διαλύονται σε οργανικούς διαλύτες. Άλλες βιταμίνες που είναι υδατοδιαλυτές όπως η βιταμίνη C και οι βιταμίνες Β διαλύονται στο νερό. Αυτές οι βιταμίνες αναφέρονται επίσης και ως λιποδιαλυτές βιταμίνες, καθώς αυτές αποθηκεύονται στο σώμα.

Όλες οι βιταμίνες βοηθούν το σώμα - εάν ληφθούν σε μικρές ποσότητες. Οι λιποδιαλυτές βιταμίνες, για παράδειγμα, δεν χάνονται στη διαδικασία μαγειρέματος, επιτρέποντας στο σώμα να τις απορροφήσει για να τις χρησιμοποιήσει. Ωστόσο, ο οργανισμός δεν χρειάζεται να καταναλώνει περισσότερο από την συνιστώμενη ημερήσια δόση (ΣΗΔ) η οποία καλύπτεται ήδη από την κατανάλωση μιας ισορροπημένης διατροφής. Ο κίνδυνος έγκειται στο γεγονός ότι οι άνθρωποι καταναλώνουν τεράστιες ποσότητες λιποδιαλυτών βιταμινών. Σε μεγαδόσεις, αυτές μπορεί να είναι τοξικές και να έχουν ως αποτέλεσμα προβλήματα υγείας. Μπορεί επίσης να επηρεάσουν την απορρόφηση βιταμινών, οδηγώντας σε ανεπάρκεια θρεπτικών ουσιών.

Στη μελέτη, ο Csaba ταξινόμησε τις λιποδιαλυτές βιταμίνες ως «εξω-ορμόνες», ενώσεις που μπορούν να δεσμευτούν και να επηρεάσουν τους υποδοχείς ορμονών. Στη μελέτη, εξηγεί επίσης: «Η βιταμίνη D είναι μια μετάβαση μεταξύ ενδο- και εξω-ορμονών και συζητείται η πιθανότητα παρόμοιας κατάστασης σε περίπτωση άλλων λιποδιαλυτών ορμονών».

Αυτό είναι ιδιαίτερα επικίνδυνο στα νεογέννητα παιδιά, καθώς η έκθεση σε συνθετικές λιποδιαλυτές βιταμίνες μπορεί να προκαλέσει λανθασμένη περιγεννητική ορμονική αποτύπωση, κατάσταση παρόμοια με εκείνη που βρίσκεται σε συνθετικές ενδοορμόνες. Αυτό μπορεί να οδηγήσει σε δια βίου επιπλοκές που χαρακτηρίζονται από μεταβολές στη σεξουαλικότητα, αλλαγές στη λειτουργία και εξέλιξη του εγκεφάλου, στην ανάπτυξη των οστών και του ανοσοποιητικού, καθώς και υψηλότερο κίνδυνο κατάγματος. Η ορμονική αποτύπωση, που είναι επιγενετική διαδικασία, δεν περιορίζεται σε μία ζωή: Οι συνέπειες μιας εφάπαξ έκθεσης σε λιποδιαλυτές βιταμίνες μεταδίδονται από τη μια γενιά στην άλλη. Το αποτέλεσμα, ωστόσο, ποικίλλει από τη μία βιταμίνη στην άλλη, επειδή οι ορμόνες διαφέρουν στον τρόπο που αντιδρούν στις βιταμίνες αυτές.

Με βάση τα αποτελέσματα, ο Csaba ζητά περαιτέρω μελέτες για την καλύτερη κατανόηση των αρνητικών αποτελεσμάτων της λανθασμένης περιγεννητικής ορμονικής αποτύπωσης που προκαλείται από βιταμίνες.

Το φυσικό συνεχίζει να είναι το καλύτερο

Αντί να επιβαρύνεστε με συνθετικές και δυνητικά επιβλαβείς «βιταμίνες», γιατί να μην τις πάρετε με τον τρόπο που υποτίθεται ότι πρέπει να λαμβάνονται; Εδώ είναι μερικοί φυσικοί και υγιεινοί τρόποι για να πάρετε την ημερήσια δόση σας, χωρίς να έχετε επιβλαβείς παρενέργειες.

  • • Η βιταμίνη Α, η οποία είναι ζωτικής σημασίας για την ανάπτυξη, καθώς και για το υγιές δέρμα και τα μαλλιά, μπορεί να βρεθεί στα αβγά, τα γαλακτοκομικά και τα κοτόπουλα, καθώς και στο σκουμπρί, την πέστροφα και τη ρέγγα. Τα πορτοκαλί, κίτρινα και πράσινα φρούτα και λαχανικά την περιέχουν επίσης.
  • • Η βιταμίνη D ονομάζεται και βιταμίνη του ήλιου για έναν λόγο: Όταν το δέρμα εκτίθεται στο ηλιακό φως, επιτρέπει στο σώμα να παράγει τη βιταμίνη. Έτσι, όσοι ζουν σε περιοχές με περιορισμένο ηλιακό φως διατρέχουν κίνδυνο ανεπάρκειας βιταμίνης D και θα πρέπει να καταναλώνουν λιπαρά ψάρια, συκώτι, έλαιο από συκώτι και γάλα για να τροφοδοτούν τον οργανισμό με την απαραίτητη βιταμίνη.
  • • Η βιταμίνη Ε, η οποία υποστηρίζει τη συντήρηση των κυττάρων, διατηρεί την καρδιά υγιή και βελτιώνει την κυκλοφορία του αίματος, βρίσκεται στα αβοκάντο, τις ντομάτες, τις γλυκοπατάτες, τα λαχανάκια Βρυξελλών, τα βατόμουρα και τα μάνγκο. Το ελαιόλαδο, το σκουμπρί, ο σολομός και τα καρύδια περιέχουν επίσης βιταμίνη Ε.
  • • Η βιταμίνη Κ, η οποία βοηθά στην πήξη του αίματος, βρίσκεται στο κρέας, τα φυλλώδη λαχανικά και τα δημητριακά ολικής άλεσης.

 

(Πηγή: science.news; September 20, 2018; https://tinyurl.com/y7qmmbyz)