Αντιγήρανση εγκεφάλου

Κατηγορία Υγεία
Σάββατο, 14 Μαΐου 2016 00:00 Διαβάστηκε 2540 φορές
Issue 73

Οκτώ συμβουλές που μπορούν να προσφέρουν στον εγκέφαλό σας ζωντάνια και υγεία.

από τον Χάραλντ Γκέερ

Χολίνη, για το νευρικό σύστημα

Η χολίνη είναι μια βιταμίνη του συμπλέγματος των βιταμινών Β, και η συνιστώμενη ημερήσια πρόσληψη είναι 425mg για τις γυναίκες (περισσότερο σε έγκυες ή θηλάζουσες γυναίκες), και 550mg για τους άνδρες. Ο καθηγητής Στίβεν Ζάισελ, στο Πανεπιστήμιο της Βόρειας Καρολίνας, έχει αποδείξει ότι η χολίνη διατηρεί υγιή τον νευρικό ιστό και τον καθιστά ανθεκτικό στο άγχος (www.gesundheitsseiten.com/wirkstoffe-ac/29-wirkstoffe-ac/204-cholin-a-inositol.html). Τα αβγά, το κοτόπουλο, ο μπακαλιάρος, το σπανάκι, το κουνουπίδι, τα φασόλια και τα φιστίκια είναι από τις καλύτερες διατροφικές πηγές χολίνης.

Ωμέγα-3, για τη νοητική λειτουργία

Τα ωμέγα-3 λιπαρά βελτιώνουν το ποσοστό «επικοινωνίας» μεταξύ των εγκεφαλικών κυττάρων (Nat Rev Neurosci, 2008; 9: 568-78). Βρίσκονται σε ψάρια όπως ο σολομός, η ρέγκα, η σαρδέλα και το σκουμπρί. Μία φυτική πηγή ωμέγα-3 είναι ο λιναρόσπορος. Επίσης βρίσκονται σε μεγάλες ποσότητες στην αντράκλα ή γλυστρίδα (Portulaca oleracea), το βότανο που χρησιμοποιείται και στις σαλάτες και το οποίο περιέχει επίσης βιταμίνες Α, C, κάποιες B και καροτενοειδή, καθώς και μαγνήσιο, ασβέστιο, κάλιο και σίδηρο, και επίσης κόκκινες βήτα-κυανίνες και κίτρινες βήτα-ξανθίνες, οι οποίες, σύμφωνα με εργαστηριακές μελέτες, είναι ισχυρά αντιοξειδωτικά με αντιμεταλλαξιογόνες ιδιότητες. Τα φρέσκα φύλλα της αντράκλας (περίπου 1 φλιτζάνι ή 100g) περιέχουν 300-400mg α-λινολενικό οξύ, ενώ 1 φλιτζάνι μαγειρεμένα φύλλα έχει 90mg ασβεστίου, 560mg καλίου και περισσότερο από 2000 IU βιταμίνης Α. Η αντράκλα έχει ευχάριστη, ελαφρώς ξινή γεύση.

Τσίχλες, για τη συγκέντρωση

Σύμφωνα με μελέτη, το μάσημα τσίχλας ενισχύει την μνήμη κατά 35 τοις εκατό, ιδιαίτερα στα «τεστ ανάκλησης λέξεων», όπου άτομα πρέπει να θυμηθούν μια λίστα 10 λέξεων που έχουν χρησιμοποιηθεί σε προτάσεις μετά από 10-15 λεπτά (www.psychologistworld.com/ μνήμη / chewing_ gum.php).

Η μαστίχα που προέρχεται από το δέντρο Pistacia lentiscus, είναι μία ευχάριστα αρωματική ρητίνη, που είναι γνωστή για τις θεραπευτικές της ιδιότητες εδώ και αιώνες. Μια πρόσφατη έρευνα αποκάλυψε ότι το μάσημα μαστίχας μπορεί να μειώσει τη χοληστερόλη και να μετριάσει την υπέρταση, καθώς και να μειώσει τους πληθυσμούς βακτηριδίων του ελικοβακτηριδίου του πυλωρού στο στομάχι (‘TheMagicTreeMarvelousMasticha’, inEpikouriaMagazine, Autumn/Winter, 2005).

Τακτική άσκηση για γρήγορη σκέψη

Η τακτική σωματική άσκηση ωφελεί τη νοητική λειτουργία, τη μάθηση και τη μνήμη, και προστατεύει από τον νευροεκφυλισμό καθώς και την κατάθλιψη, ειδικά σε άτομα μεγαλύτερη ηλικίας. (Trends Neurosci, 2007; 30: 464–72).

Ξε-αγχωθείτε

Η συνεχής, αδιάκοπη πίεση είναι ένας από τους χειρότερους εχθρούς του εγκεφάλου, διότι καθώς οι ορμόνες του στρες, αδρεναλίνη και κορτιζόλη διαχέονται στον εγκέφαλο, καταστρέφουν τα κύτταρα του εγκεφάλου. Ωστόσο, φαίνεται ότι ο υπερβατικός διαλογισμός μπορεί να εξουδετερώσει αποτελεσματικά τέτοιες δυσμενείς επιπτώσεις (www. Sciencemag.org/cgi/content/abstract/192/4245/1242).

Βότανα, για την καλή μνήμη

Μία ενδιαφέρουσα έρευνα δείχνει ότι η κατανάλωση περίπου 500ml φυτικού χυμού (από φρούτα ή λαχανικά) κάθε μέρα μπορεί να κρατήσει τη μνήμη άθικτη (www.mc.vanderbilt.edu/reporter/index.html?ID=4980). Επίσης εξαιρετικό αποτέλεσμα έχει το βότανο Ginkgo biloba, καθώς έχει επανειλημμένα αποδειχθεί ότι βοηθά τη μικροκυκλοφορία, διορθώνει τη μνήμη, βοηθά στη γνωστική εγρήγορση και καταπολεμά την άνοια και τις ελεύθερες ρίζες στον εγκέφαλο (Arch Phys Med Rehabil, 2000, 81: 668-78).

Αντιοξειδωτικά, για την υγεία του εγκεφάλου

Μία εργαστηριακή μελέτη εντόπισε μία οξειδωμένη μορφή της βιταμίνης C -το δεϋδροασκορβικό οξύ- που μπορεί να διασχίσει το φράγμα αίματος-εγκεφάλου για να συγκρατηθεί στον ιστό του εγκεφάλου. Αυτό δείχνει την οξείδωση της βιταμίνης C ως ένα εν δυνάμει σημαντικό βήμα για τη συσσώρευση αυτής της βιταμίνης στον εγκέφαλο, και έχει επιπτώσεις στην αύξηση του αντιοξειδωτικού δυναμικού μέσα στον εγκέφαλο για τον καθαρισμό από τις ελεύθερες ρίζες (J Clin Invest, 1997; 100: 2842- 8).

Διατηρήστε εύπλαστο τον εγκέφαλο

Για να διατηρείται η νοητική εγρήγορση, θα πρέπει να κάνουμε κάτι αναπάντεχο, κάτι για το οποίο ο εγκέφαλος δεν έχει εκπαιδευτεί να το κάνει αυτόματα. Με το να βγάζετε τον εαυτό σας από το τέλμα της συνήθειας και του αυτοματισμού, θα προκαλέσετε το νου σας να έχει μέγιστη απόδοση με έναν τρόπο που τίποτε άλλο δεν θα μπορούσα να το πετύχει.

Το μόνο που χρειάζεστε είναι ένα στυλό, ένα φύλλο χαρτί και έναν μικρό τετράγωνο καθρέφτη. Κρατήστε το στυλό με το χέρι που γράφετε και με το άλλο χέρι σας, κρατήστε τον καθρέφτη όρθια κατά μήκος του άνω άκρου του χαρτιού ώστε να βλέπει προς το μέρος σας. Τώρα, με κεφαλαία γράμματα, γράψτε το όνομα σας με τέτοιο τρόπο που να μπορεί να διαβαστεί σωστά στον καθρέφτη (θα πρέπει να κοιτάζετε μόνο στον καθρέφτη, ενώ προσπαθείτε να το κάνετε αυτό). Μόλις εξασκηθείτε σε αυτό, μπορείτε να προσπαθήσετε να γράψετε μακρές και πολύπλοκες φράσεις.

Κάνοντας κάτι νέο και ασυνήθιστο, αφυπνίζετε εκείνο το μέρος του εγκεφάλου σας που ασχολείται με τις μυριάδες των ασυνήθιστων πραγμάτων που ερχόσασταν αντιμέτωποι για πρώτη φορά όταν ήσασταν βρέφη.