Φυσικοί τρόποι για την αντιμετώπισή της Γαστροοισοφαγικής παλινδρόμησης

Κατηγορία Υγεία
Δευτέρα, 05 Αυγούστου 2019 08:21 Διαβάστηκε 1493 φορές
Τεύχος 92 Γουίλιαμ Τάιλερ, Dr of Naturopathy

Οι περισσότεροι από εμάς έχουμε βιώσει κατά καιρούς παλινδρόμηση οξέων, όταν σωματίδια τροφής μαζί με οξέα από το στομάχι ανεβαίνουν προς τον οισοφάγο, δημιουργώντας ένα εξαιρετικά επώδυνο όξινο κάψιμο στο στήθος ή άσχημη γεύση στο στόμα.

Όμως όταν αυτό συμβαίνει επανειλημμένα, τότε πρόκειται για πάθηση που ονομάζεται γαστροοισοφαγική παλινδρόμηση (ΓΟΠ) και μπορεί να καταστρέψει την ευαίσθητη επένδυση του οισοφάγου, οδηγώντας σε άλλα συμπτώματα όπως αίσθηση ότι κάτι έχει σταθεί στο λαιμό, δυσκολία στην κατάποση ή έλκη.

Συνήθως για τη θεραπεία της γαστροοισοφαγικής παλινδρόμησης συνταγογραφούνται αναστολείς της αντλίας πρωτονίων όπως η ομεπραζόλη, που όμως εμφανίζουν συχνά άσχημες παρενέργειες. Κάποιες από τις πιο σοβαρές που συνδέονται με αυτά τα φάρμακα περιλαμβάνουν κατάγματα οστών, επικίνδυνες λοιμώξεις και ακόμα και καρδιακές προσβολές.1 Επιπλέον, περίπου το ένα τρίτο των ασθενών με ΓΟΠ συνεχίζουν να υποφέρουν από τα συμπτώματα, παρά τη λήψη αναστολέων αντλίας πρωτονίων.2

Ωστόσο υπάρχουν πολλές φυσικές εναλλακτικές λύσεις που είναι αποδεδειγμένα αποτελεσματικές και μπορούν να αντιμετωπίσουν με επιτυχία το πρόβλημα. Ιδανικά, θα πρέπει να συμβουλευτείτε έναν επαγγελματία φυσικοπαθητικό που μπορεί να σας προσφέρει εξατομικευμένες συμβουλές που θα βασίζονται στα δικά σας συμπτώματα και τον τρόπο ζωής σας και θα καταγράψει την πρόοδό σας.

Βρείτε ποιες τροφές πυροδοτούν του πρόβλημα

Συγκεκριμένες τροφές μπορεί να επιδεινώνουν την παλινδρόμηση, όπως η σοκολάτα, τα λιπαρά φαγητά, το αλκοόλ, τα ανθρακούχα ποτά, η καφεΐνη, το αγελαδινό γάλα κ.α.,3 οπότε η αποφυγή τους θα μπορούσε να βοηθήσει. Επίσης είναι καλή ιδέα να κρατάτε ημερολόγιο καταγράφοντας ό,τι τρώτε ή πίνετε μέσα στη μέρα αλλά και τα συμπτώματά σας προκειμένου να μπορείτε να διακρίνεται κάποιο συσχετισμό μεταξύ αυτών των δύο. Αν κάποιες τροφές φαίνεται να σας δημιουργούν συμπτώματα, προσπαθήστε να τις αποκλείσετε από τη διατροφή σας για να δείτε αν υπάρχει βελτίωση.

Δοκιμάστε διατροφή χαμηλή σε υδατάνθρακες

Μία πρόσφατη μελέτη ανακάλυψε ότι η διατροφή με μεγάλα ποσοστά υδατανθράκων προκαλεί περισσότερα συμπτώματα σε ασθενείς με ΓΟΠ,4 ενώ μία δίαιτα χαμηλή σε υδατάνθρακες έχει το αντίθετο αποτέλεσμα. Καλό θα ήταν να συμβουλευτείτε έναν διατροφολόγο για να σας φτιάξει ένα πρόγραμμα διατροφής χαμηλών υδατανθράκων που να είναι κατάλληλο για εσάς. Ό,τι και να κάνετε όμως, αποφύγετε τις επεξεργασμένες τροφές χαμηλού υδατάνθρακα και προτιμήστε αληθινές τροφές, πλούσιες σε θρεπτικά συστατικά.

Διαχειριστείτε το στρες σας

Το στρες έχει συνδεθεί με τη ΓΟΠ, αν και δεν είναι ξεκάθαρο αν είναι αυτό που προκαλεί τα συμπτώματα ή τα συμπτώματα προκαλούν στρες.5 Έτσι και αλλιώς, οι μέθοδοι μείωσης του στρες όπως ο διαλογισμός, η γιόγκα ή το qigong θα έχουν ευεργετική επίδραση.

Χάστε βάρος

Αν έχετε επιπλέον κιλά, η απώλεια βάρους μάλλον θα βοηθήσει να επιλυθούν και τα συμπτώματά σας. Επίσης αν καπνίζετε, η διακοπή του καπνίσματος θα βοηθήσει πολύ, καθώς το κάπνισμα είναι ένας ακόμα παράγοντας κινδύνου για ΓΟΠ.6

Πάρτε συμπληρώματα διατροφής

Σε μία μελέτη, τα συμπληρώματα που περιείχαν μελατονίνη, βιταμίνη Β6, φολικό οξύ, βιταμίνη Β12 και τα αμινοξέα τρυπτοφάνη, μεθειονίνη και μπεταΐνη ήταν πιο αποτελεσματικά στην αντιμετώπιση των συμπτωμάτων της ΓΟΠ από το φάρμακο ομεπραζόλη. Μετά από 40 ημέρες, όλοι οι ασθενείς που έπαιρναν το συμπλήρωμα διατροφής δεν είχαν καθόλου συμπτώματα ΓΟΠ (ούτε οποιαδήποτε παρενέργεια) σε σύγκριση με τα δύο τρίτα εκείνων που έπαιρναν ομεπραζόλη.7

Προτεινόμενες δόσεις: 2.5mg μελατονίνης, 200mg βιταμίνης Β6, 10mg L-methylfolate (η πιο βιοδιαθέσιμη μορφή φολικού οξέως), 50mcg βιταμίνης Β12, 25mg L-τρυπτοφάνης, 100mg μεθειονίνης και 100mg μπεταΐνης (αυτές είναι οι δοσολογίες που χρησιμοποιήθηκαν στην παραπάνω μελέτη).

Μασήστε τσίχλα

Η μάσηση τσίχλας για μία ώρα μετά το γεύμα θα μπορούσε να βοηθήσει στο να ελαχιστοποιηθούν τα συμπτώματα της ΓΟΠ για περισσότερες από τρεις ώρες.8 Αποφύγετε τις συνηθισμένες τσίχλες με ζάχαρη ή τεχνητά γλυκαντικά και επιλέξτε μια πιο υγιεινή επιλογή όπως η μαστίχα Χίου ή οι τσίχλες με φυσικές ουσίες.

Δοκιμάστε τον βελονισμό

Αυτή η αρχαία Κινέζικη τεχνική είναι ασφαλής και αποτελεσματική σε περιπτώσεις ΓΟΠ, σύμφωνα με μία πρόσφατη μετα-ανάλυση μελετών και έχει αποδειχθεί ότι ενισχύει την ποιότητα ζωής σε όσους υποφέρουν από παλινδρόμηση.9 Απευθυνθείτε σε έναν καταρτισμένο επαγγελματία βελονιστή.

Πιείτε αλόη

Η Αλόη Βέρα, γνωστή για τις ανακουφιστικές της ιδιότητες, μπορεί να βοηθήσει στην ανακούφιση των συμπτωμάτων της ΓΟΠ. Σε μία μελέτη, η αλόη ήταν εξίσου αποτελεσματική όπως τα φάρμακα ομεπραζόλη και ρανιτιδίνη για τη μείωση διαφόρων συμπτωμάτων συμπεριλαμβανομένων της καούρας, της παλινδρόμησης τροφής, των ερυγών και της ναυτίας.10

Δοκιμάστε βότανα

Τα βότανα της παραδοσιακής Κινέζικης Ιατρικής έχουν αποδειχθεί αποτελεσματικά στην αντιμετώπιση της ΓΟΠ.11 Μία μελέτη ανακάλυψε ότι ένα αφέψημα από βότανα γνωστό ως jiangni hewei, που αποτελείται από φρέσκο τζίντζερ, Pinellia, γαρύφαλλο, αγαστάχη και σκόνη αιματίτη ήταν τόσο αποτελεσματικό όσο και οι αναστολείς αντλίας πρωτονίων αλλά με λιγότερες παρενέργειες. Επιπλέον, τα συμπτώματα ήταν λιγότερο πιθανό να επιστρέψουν σε όσους έπιναν το βοτανικό αφέψημα. 12 Για περισσότερες πληροφορίες συμβουλευτείτε έναν πιστοποιημένο βοτανοθεραπευτή.

Εξασκείστε την κοιλιά σας

Σε μία μελέτη φάνηκε ότι οι ασκήσεις κοιλιακών αναπνοών φαίνεται να βοηθούν τους ασθενείς με ΓΟΠ.13 Μάλλον δουλεύουν εξασκώντας ενεργά το διάφραγμα – έναν σημαντικό μυ για την αποφυγή της παλινδρόμησης. Η παρακάτω είναι μια απλή άσκηση που μπορείτε να δοκιμάσετε:

  • Τοποθετήστε το ένα χέρι στην κοιλιά σας και το άλλο χέρι στο στήθος.
  • Όπως εισπνέετε, δοκιμάστε να πιέζετε τον αέρα στην κοιλιά σας έτσι ώστε το χέρι που έχετε στην κοιλιά να ανεβαίνει ενώ το χέρι που είναι στο στήθος να παραμένει ακίνητο.
  • Εξασκηθείτε σε αυτό για μερικά λεπτά κάθε μέρα.

Βιβλιογραφικές αναφορές

  1. JAMA,2006;296:2947-53;AlimentPharmacolTher,2011;34:1269-81;CMAJ 2009;180:713-8
  2. SingaporeMedJ,2016;57:546-51
  3. CirEsp,2007;81:64-9;Pediatrics 2002;110:972-84
  4. JFormosMedAssoc,2018;117:973-8
  5. DigDisSci.2013;58:471-7
  6. ClinGastroenterolHepatol,2016;14:175-82.e1-3
  7. JPinealRes,2006;41:195-200
  8. AlimentPharmacolTher,2001;15:151-5
  9. AcupunctMed,2017;35:316-23
  10. JTraditChinMed,2015;35:632-6
  11. Phytomedicine,2018q56:118-25
  12. ZhongguoZhongXiYiJieHeZaZhi,2005;25:876-9
  13. AmJGastroenterol,2012;107:372-8
  14. Gastroenterology,2012;143:1179-87e1-3; JGastroenterol,2009;44:518-34

Συμβουλές για την αποφυγή της ΓΟΠ

Αποφύγετε να ξαπλώνετε για τρεις ώρες μετά από ένα γεύμα.

Ανασηκώστε το κεφάλι σας όταν ξαπλώνετε στο κρεβάτι για να αποτρέψετε συμπτώματα κατά τη διάρκεια του ύπνου.

Ασκηθείτε τακτικά, αλλά αποφύγετε δραστηριότητες που ταρακουνούν όπως το τρέξιμο ή η κωπηλασία που μπορεί να επιδεινώσουν τα συμπτώματα, ειδικά αμέσως μετά το φαγητό.