10 οφέλη από την ανάπτυξη της Ενσυνειδητότητας

Κατηγορία Αυτοβελτίωση
Παρασκευή, 22 Νοεμβρίου 2019 08:35 Διαβάστηκε 496 φορές
Online Απόδοση: Ιορδάνης Βελισσάρης

"Οι αναπτυσσόμενες χώρες έχουν σημαντικά και αυξανόμενα προβλήματα που αφορούν την υγεία της καρδιάς, την ψυχική υγεία, τη διάλυση των σχέσεων και την κατάχρηση ουσιών, διότι ζούμε σε μια κουλτούρα συνεχούς απασχόλησης και διαρκούς πίεσης. Πρέπει να επιβραδύνουμε τους ρυθμούς μας", συμβουλεύει ο εμπειρογνώμονας ψυχικής υγείας Eugene Farrell. «Η συμπληρωματική ιατρική και άλλες θεραπείες συχνά στερούνται επίσημης κλινικής έρευνας», λέει. «Αυτό δεν ισχύει για τον διαλογισμό και την ενσυνειδητότητα. Έχουν διεξαχθεί πάνω από 100 μελέτες που εξετάζουν τα οφέλη της, πράγμα που σημαίνει ότι τώρα υπάρχουν πλέον στοιχεία που υποστηρίζουν το γεγονός ότι μπορεί να βοηθήσει σε μια πληθώρα προβλημάτων υγείας. Ωστόσο θα πρέπει να γίνουν πολλά ακόμη για να εξηγήσουμε τον συσχετισμό αυτό.

Ο Διαλογισμός και η Ενσυνειδητότητα αρχίζουν να κάνουν τη διαφορά στον τρόπο με τον οποίο οι άνθρωποι σκέφτονται και αντιδρούν σε διάφορες καταστάσεις – από τα παιδιά στο σχολείο, τους επαγγελματίες αθλητές μέχρι και στο στρατό.

Εδώ παραθέτω μερικούς τρόπους που θα μπορούσαν να βοηθήσουν:

Προσαρμοστικότητα:

Όλοι έχουμε βρεθεί να βουτάμε στις αρνητικές σκέψεις. Αυτό συχνά συμβαίνει αυτόματα και μπορεί να επηρεάσει την πνευματική μας ευημερία. Η ενσυνειδητότητα μάς δίνει τα εργαλεία προκειμένου να κατανοήσουμε τι συμβαίνει έτσι ώστε να μπορέσουμε να ανασυνθέσουμε το τρόπο σκέψης μας. Έρευνα που διεξήχθη στην Αμερική το 2015 δείχνει ότι ο διαλογισμός ενσυνειδητότητας μπορεί να βοηθήσει στον ύπνο βοηθώντας όσους υποφέρουν από αϋπνία. Ο ύπνος - παράλληλα με άλλους παράγοντες, όπως η σύνθεση της συναισθηματικής μας νοημοσύνης - μπορεί να βοηθήσει να δομήσουμε την αντοχή μας.

Στρες, κατάθλιψη και άγχος:

Ένας κοινός μύθος για την ενσυνειδητότητα είναι ότι ωφελεί μόνο τη σωματική μας υγεία. Ωστόσο η έρευνα δείχνει ότι αυτό υποτιμά την πρακτική. Ερευνητές του Πανεπιστημίου της Βοστώνης πραγματοποίησαν ανάλυση 39 μελετών, με 1.140 συμμετέχοντες, οι οποίοι έλαβαν θεραπεία βασισμένη στην ενσυνειδητότητα για καταστάσεις όπως ο καρκίνος, η γενικευμένη διαταραχή άγχους και η κατάθλιψη. Η έρευνα δείχνει ότι η ενσυνειδητότητα είναι μια "πολλά υποσχόμενη παρέμβαση" για τη θεραπεία του άγχους και των προβλημάτων διάθεσης. Μια μικρότερη, πιο πρόσφατη μελέτη, διαπίστωσε ότι η ενσυνειδητότητα αποτελεί μια χρήσιμη θεραπεία για την υποστήριξη ενηλίκων που είναι στο φάσμα του αυτισμού με άγχος και κατάθλιψη.

Υγεία της καρδιάς:

Αν θέλετε να φροντίσετε την καρδιά σας, μπορείτε να ξεκινήσετε από την διατήρηση υγιούς αρτηριακής πίεσης. Η American Heart Association τώρα συνιστά διαλογισμό για τη μείωση της αρτηριακής πίεσης, μετά από μελέτη που διαπίστωσε ότι τα άτομα με καρδιακή νόσο που ασκούνταν τακτικά σε υπερβατικό διαλογισμό παρουσίασαν 48% λιγότερες πιθανότητες να πάθουν καρδιακή προσβολή, εγκεφαλικό επεισόδιο ή να πεθάνουν, σε σύγκριση με εκείνους που παρακολούθησαν απλά την αγωγής υγείας.

Σύνδρομο Ευερέθιστου Εντέρου:

Μια μελέτη του 2015 που διεξήχθη στην Αμερική, διαπίστωσε ότι η συμμετοχή σε ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα εννέα εβδομάδων, το οποίο περιελάβανε θεραπεία με διαλογισμό και ενσυνειδητότητα, είχε «σημαντική επίδραση» στα συμπτώματα του συνδρόμου ευερέθιστου εντέρου και της φλεγμονώδους νόσου του εντέρου.

Διαχείριση του πόνου:

Μια ανασκόπηση 10 μελετών το 2011 επικεντρώθηκε στο πώς η ενσυνειδητότητα μπορεί να βοηθήσει τους ασθενείς να χειριστούν τον χρόνιο πόνο και την κατάθλιψη που συχνά τον συνοδεύει. Διαπίστωσε ότι η θεραπεία βασισμένη στην ενσυνειδητότητα θα μπορούσε να βοηθήσει στη μείωση των συμπτωμάτων του πόνου και στην ανακούφιση των συμπτωμάτων της κατάθλιψης, ωστόσο θα χρειαστεί περαιτέρω έρευνα προκειμένου να εδραιωθεί η άποψη αυτή πλήρως.

Ινομυαλγία:

Το 2007, ερευνητές από το Ελβετικό πανεπιστημιακό νοσοκομείο της Βασιλείας ανακάλυψαν στοιχεία ότι η ενσυνειδητότητα μπορεί να βοηθήσει τις γυναίκες που πάσχουν από ινομυαλγία, (μια μυοσκελετική κατάσταση που προκαλεί δύσκαμπτες αρθρώσεις, πόνο και ευαισθησία σε όλο το σώμα.)

Αντιμετώπιση του εθισμού:

Υπάρχει αυξανόμενο σύνολο στοιχείων που δείχνει ότι η ενσυνειδητότητα είναι ένα αποτελεσματικό εργαλείο για τη μείωση του στρες. Βοηθά ανθρώπους με εξάρτηση από ουσίες καθώς τους δίνει ένα υγιές μηχανισμό αντιμετώπισης, ο οποίος μπορεί να τους απομακρύνει από το ενδεχόμενο της υποτροπής. Αυτό υποστήριξε μελέτη που διεξήχθη από ειδικούς στο Πανεπιστήμιο της Γιούτα το 2017. Σε αυτή τη μελέτη διαπίστωσαν ότι η ενσυνειδητότητα μπορεί να βοηθήσει στην αποκατάσταση των ασθενών με χρόνιο πόνο που κινδυνεύουν να εθιστούν στα οπιούχα.

Βελτίωση της νοητικής λειτουργίας

Έρευνα που διεξήχθη στην Ιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου της Μασαχουσέτης έδειξε ότι μετά από ένα πρόγραμμα οκτώ εβδομάδων, η εκπαίδευση στην ενσυνειδητότητα αύξησε την ποσότητα της γκρίζας ουσίας στους εγκεφάλους των συμμετεχόντων. Αυτός ο τύπος εγκεφαλικού ιστού συνδέεται με τη μνήμη, τη μάθηση, τη ρύθμιση των συναισθημάτων και την ικανότητα να βλέπεις τον κόσμο από διαφορετικές οπτικές γωνίες. Μια άλλη μελέτη επανεξέτασης από ερευνητές του πανεπιστημίου του British Colombia έδειξε ότι με τη βοήθεια του διαλογισμού οκτώ ξεχωριστές περιοχές του εγκεφάλου είχαν τη δυνατότητα να ενισχυθούν.

Ενίσχυση του ανοσοποιητικού συστήματος

Μια μελέτη του 2003 από ερευνητές του πανεπιστημίου του Wisconsin διαπίστωσε ότι οι άνθρωποι που διαλογίζονταν παρήγαγαν περισσότερα αντισώματα όταν λάμβαναν εμβόλιο γρίπης σε σύγκριση με τους συμμετέχοντες που δεν διαλογίζονταν.

Διαχείριση θυμού:

Η ενσυνειδητότητα μπορεί να μας βοηθήσει να ελέγξουμε την κεκτημένη μας αντίδραση, όπως είναι ο θυμός. Μαθαίνοντας πώς να διαχειριζόμαστε αυτά τα συναισθήματα, κατανοούμε καλύτερα τον εαυτό μας και βελτιώνουμε τις σχέσεις μας.

Οι τέχνες και η χειροτεχνία μπορούν να αποτελέσουν έναν διασκεδαστικό τρόπο άσκησης της ενσυνειδητότητΑς. Σύμφωνα με μελέτη του Ardington School of Crafts το 2018, οι πιο δημοφιλείς δραστηριότητες χειροτεχνίας είναι το κέντημα, το πλέξιμο και η ζωγραφική. Ακόμη μια πρωτοποριακή χειροτεχνία είναι το Origami, που προσφέρει έναν τρόπο εξάσκησης του μυαλού, ενώ παράλληλα βελτιώνει το συντονισμό των ματιών και τη μνήμη.

Πηγές: pmc, PubMed.