Μεγάλη έρευνα στην Κίνα δίνει μια σειρά από πληροφορίες για τη βρεφική υγεία

Κατηγορία Info
Πέμπτη, 10 Ιανουαρίου 2019 08:42 Διαβάστηκε 264 φορές
online Ιορδάνης Βελισάρης

Δημοσιεύτηκαν ήδη τα πρώτα αποτελέσματα από σειρές μελετών για την υγεία των βρεφών, καθώς άλλες ομάδες χρησιμοποιούν τα δεδομένα για να διερευνήσουν το μικροβίωμα και την ψυχική υγεία.

Μία μεγάλη φιλόδοξη μακροχρόνια μελέτη (Liu Junxi / Xinhua / ZUMA Wire), κατά την οποία εξετάστηκαν δεκάδες χιλιάδες μωρά και οι μητέρες τους έχει αρχίσει να αποδίδει καρπούς - μόλις έξι χρόνια μετά την έναρξή της.

Οι ερευνητές έχουν ήδη δημοσιεύσει τα πρώτα αποτελέσματα της μελέτης, η οποία συλλέγει βιολογικά, περιβαλλοντικά και κοινωνικά δεδομένα, ορισμένα από τα οποία έχουν σημαντικές επιπτώσεις στη δημόσια υγεία. Επίσης πολλές άλλες έρευνες βρίσκονται σε εξέλιξη. Μία, συγκεκριμένα, θα εξετάσει το μικροβίωμα των βρεφών, τις συλλογές των βακτηρίων και άλλων μικροοργανισμών που κατοικούν στα σώματά τους - ένα καυτό θέμα στην έρευνα για την υγεία και ένα βασικό στόχο της μελέτης.

Στη μελέτη Born in Guangzhou Cohort Study έχουν συμμετάσχει περίπου 33.000 βρέφη και οι μητέρες τους από το 2012.1 Οι υπεύθυνοι της μελέτης ελπίζουν να φτάσουν τα 50.000 σύνολα μητέρων-μωρών μέχρι το 2020. Φέτος, οι ερευνητές πρόσθεσαν 5.000 γιαγιάδες στο εγχείρημα, ώστε οι μελέτες να επεκταθούν σε πολλές γενιές.

«Τα δεδομένα είναι τεράστια, και υπάρχει χώρος για πολλές διαφορετικές ομάδες σε παγκόσμιο επίπεδο να συλλέξουν αυτές τις πληροφορίες», λέει η Maria Gloria Dominguez-Bello, μικροβιολόγος στο Rutgers, το Κρατικό Πανεπιστήμιο του New Jersey, στο New Brunswick, η οποία δεν εμπλέκεται στη μελέτη. "Θαυμάζω πραγματικά αυτή την προσπάθεια από την κινεζική ομάδα. Πολύ λίγες χώρες μπορούν να επιτύχουν αυτή την κλίμακα."

Ο Ezra Susser, επιδημιολόγος του Πανεπιστημίου Columbia στη Νέα Υόρκη, λέει ότι η μελέτη είναι επίσης σημαντική γιατί παρακολουθεί τις μητέρες και τα βρέφη κατά τη διάρκεια μιας περιόδου ταχείας οικονομικής ανάπτυξης και κοινωνικής αλλαγής στην Κίνα, όπου προηγούμενες μελέτες αυτού του είδους ήταν περιορισμένης κλίμακας.

Το εγχείρημα Guangzhou έχει ως στόχο να ξεχωρίσει από προηγούμενες μεγάλες μαζικές μελέτες γεννήσεων στη Νορβηγία και τη Δανία, με την προσθήκη των λεπτομερών ερευνών για τη σύνδεση μεταξύ του μικροβιώματος και της ασθένειας. Δύο άλλες μεγάλες αντίστοιχες μελέτες στις Ηνωμένες Πολιτείες και το Ηνωμένο Βασίλειο, είχαν προγραμματίσει να συμπεριλάβουν στοιχεία για το μικροβίωμα, αλλά και οι δύο ακυρώθηκαν λόγω του προβλήματος πρόσληψης συμμετεχόντων. Η αμερικανική μελέτη αντιμετώπισε επίσης προβλήματα υπερβολικού κόστους και διαχείρισης.

Η κινεζική ομάδα απέφυγε μέχρι στιγμής παρόμοια προβλήματα. Η πλούσια συλλογή από 1,6 εκατομμύρια βιολογικά δείγματα περιλαμβάνει δείγματα από κόπρανα, αίμα, πλακούντα και ομφάλιο λώρο. Εκτεταμένες έρευνες καταγράφουν επίσης τις διατροφικές συνήθειες των συμμετεχόντων, την ψυχική υγεία και άλλους παράγοντες του τρόπου ζωής.

Οι υπεύθυνοι της μελέτης «στρατολογούν» μωρά που γεννήθηκαν στο Ιατρικό Κέντρο Γυναικών και Παιδιών του Guangzhou. Στην μελέτη επιτρέπεται να συμμετέχουν μόνο οι οικογένειες που σχεδιάζουν να ζήσουν στη νότιο κινεζική πόλη για πολύ καιρό, λέει ο Xia Huimin, χειρουργός και ένας από τους συνιδρυτές του πρότζεκτ. Αυτό συμβαίνει επειδή ελπίζουμε ότι τα παιδιά θα μείνουν στη μελέτη από μωρά μέχρι όταν θα γίνουν 18 ετών.

Τα πρώτα αποτελέσματα

Οι ερευνητές έχουν ήδη δημοσιεύσει κάποια αποτελέσματα. Το κάψιμο θυμιάματος είναι σύνηθες στη νότια Κίνα και μία μελέτη διαπίστωσε ότι η έκθεση στις προκύπτουσες αναθυμιάσεις αυξάνει τον κίνδυνο υπέρτασης στις μέλλουσες μητέρες.2
Μια άλλη μελέτη διαπίστωσε ότι η προγεστερόνη, ένα φάρμακο που χρησιμοποιείται σε όλο τον κόσμο για να μειώσει τον κίνδυνο πρόωρου τοκετού, συνταγογραφήθηκε πολύ νωρίς στην εγκυμοσύνη σε πάνω από το 40% των γυναικών που μελετήθηκαν.3 Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι όταν δόθηκε στις γυναίκες το φάρμακο πριν από τις 14 εβδομάδες κύησης δεν μείωσε τις πιθανότητές πρόωρου τοκετού, αλλά τις έθεσε σε μεγαλύτερο κίνδυνο να χρειαστούν καισαρική τομή και να αναπτύξουν επιλόχειο κατάθλιψη. Οι συγγραφείς της μελέτης θεωρούν τα ευρήματα αυτά ως "επείγουσα ανησυχία για τη δημόσια υγεία".

Τρέχουσες έρευνες

Πολλές άλλες μελέτες βρίσκονται σε εξέλιξη. Μια ομάδα από το Πανεπιστήμιο του Birmingham στην Αγγλία και το BGI, ένα από τα μεγαλύτερα ινστιτούτα αλληλουχίας γονιδιώματος της Κίνας, στο Shenzhen, προσπαθεί να χαρακτηρίσει το πώς το μικροβίωμα των βρεφών που γεννιούνται με φυσιολογικό τοκετό - τα οποία εκτίθενται σε μικρόβια από τις μητέρες τους κατά το ταξίδι τους μέσα από το κανάλι γέννησης - διαφέρουν από εκείνο των βρεφών που γεννήθηκαν με καισαρική τομή. Αν και παρόμοιες μικρότερες μελέτες έχουν γίνει στο παρελθόν, η Dominguez-Bello, λέει ότι η μελέτη του Guangzhou θα προσφέρει στατιστική ισχύ για να διαχωρίσει τις άλλες μεταβλητές που θα μπορούσαν να επηρεάζουν το μικροβίωμα ενός βρέφους. Αυτές περιλαμβάνουν τα προ- και μεταγεννητικά φάρμακα, συμπεριλαμβανομένων των αντιβιοτικών, και τους περιβαλλοντικούς ρύπους.

Η Xiu Qiu, επιδημιολόγος στο Ιατρικό Κέντρο του Guangzhou και διευθύντρια του πρότζεκτ Guangzhou, χρησιμοποίησε έκπληκτη τα δεδομένα, διαπιστώνοντας ότι οι μεγαλύτερες μητέρες που έχουν δεύτερο παιδί έχουν χαμηλότερο κίνδυνο κατάθλιψης κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης από τις έγκυες στο πρώτο τους παιδί.3 Περίμενε να συμβαίνει το αντίθετο επειδή οι γυναίκες που έχουν ήδη ένα μωρό όταν είναι έγκυες περίμενε ότι θα ήταν κάτω από περισσότερο άγχος και θα αντιμετώπιζαν μεγαλύτερο οικονομικό βάρος, και έτσι θα οδηγούνταν πιο εύκολα στην κατάθλιψη. Το τέλος της πολιτικής της Κίνας για το ένα παιδί το 2016 σημαίνει ότι η μελέτη θα προσφέρει μια νέα ευκαιρία να μελετηθεί η ψυχική υγεία ενός αυξανόμενου αριθμού γυναικών, πολλές από τις οποίες είναι μεγαλύτερες και έχουν δεύτερο παιδί, λέει.

Ο Sing Sing Way, παιδίατρος στο Παιδικό Νοσοκομείο του Cincinnati στο Ohio, θα εξετάσει τα στοιχεία που έδωσε η προσθήκη των γιαγιάδων στη μελέτη για να καταλάβει γιατί τα κύτταρα από τις μητέρες μπορούν να ζήσουν απεριόριστα στους απογόνους τους. Μελέτες σε ποντίκια υποδηλώνουν ότι αυτά τα κύτταρα παίζουν προστατευτικό ρόλο όταν η απόγονος είναι έγκυος, λέει ο Way, ο οποίος θα χρησιμοποιήσει τα δεδομένα των γιαγιάδων για να δοκιμάσει αυτή την υπόθεση στους ανθρώπους.4

Η Xiu λέει ότι το πρότζεκτ του Guangzhou έχει τη δύναμη να απαντήσει σε πολλές ακόμα ερωτήσεις όπως αυτή. Ελπίζει ότι οι επιστήμονες σε όλο τον κόσμο θα το χρησιμοποιήσουν. "Θα θέλαμε επιστήμονες από παντού να συνεργαστούν μαζί μας".

Πηγές:

Nature 559, 13-14 (2018) doi: 10.1038/d41586-018-05522-1
Qiu, X. et al. Eur. J. Epidemiol. 32, 337–346 (2017).
He, J.-R. et al. Sci. Total Environ. 610–611, 1421–1427 (2018).
Shen, S. et al. Lancet 386, S58 (2015).
Kinder, J. M. et al. Cell 162, 505–515 (2015).